سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ و اقِلْنی فیهِ من الخَطایا و الهَفَواتِ و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا و الآفاتِ یِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

دعای روز چهاردهم رمضان

خدایا مرا در این ماه به لغزش‌ها مؤاخذه نفرما
و از خطاها و بیهودگی‌هایم درگذر
و مرا نشانه تیر بلاها و آفات قرار مده، ای عزّت دهنده مسلمانان.

لغزش‌ها و خطاها

از آیات قرآن کریم و روایات بسیاری چنین بر می‌آید که عالم از حق و باطل، خوب و بد، زشت و زیبا، نور و ظلمت، خیر و شر تشکیل شده و وجود این 2 راه برای انسان نیز ملموس است.

زیرا هر کسی می‌داند که در هر کاری می‌تواند به طرف حق و خیر برود و می‌تواند به طرف شرّ و باطل برود. «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً؛(الاعراف/201) ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا کفران کند.» اما راه باطل و کج نیز 2 گونه است؛ یکی گناهان و دیگری خطاها و لغزش‌ها.

قرآن کریم انسان را مخلوقی ضعیف معرفی می‌کند «وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفا» لذا طبیعی است که اگر کمک و یاری پروردگار نباشد، انسان نمی‌تواند در راه حق و راستی پایدار ماند. از این رو انسان باید دائما از خداوند قادر استمداد کند تا لطف و کرم و بخشش و رحمت خدا را نصیب خود نماید.

لذا در دعای شریف روز چهاردهم ماه‌رمضان، لغزش و خطاها را مورد توجه قرار داده و از خداوند مهربان مسئلت می‌کنیم که خدایا ما را به عثرات یعنی لغزش‌ها مؤاخذه نکن و از خطاهای ما، درگذر.

کد خبر 5513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز