‌گروه اقتصادی: مردم طی چند روز اخیر افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر یارانه‌ای را در شرایطی شاهد بودند که پیش تر دولت از تخصیص یارانه بیشتر به این کالا خبر داده بود.

همچنین برخی اخبار از افزایش مجدد قیمت لبنیات مشمول تثبیت نرخ و برخی دیگر از کالاهای مصرفی در آینده نزدیک حکایت دارد.

چندی پیش وزیر بازرگانی در حاشیه نشست هفتگی دولت از مصوبه هیات وزیران برای حل مشکل پودر شوینده خبر داد و اعلام کرد که براساس مصوبه مذکور این کالا از ابتدای خردادماه از سبد حمایتی دولت خارج می‌شود  و یارانه‌ای بابت آن پرداخت نخواهد شد.

بخش دیگری از اظهارات مسعود میر‌کاظمی از تخصیص درآمد حاصل از صرفه‌جویی ناشی از حذف یارانه پودر شوینده به شیر و لبنیات حکایت داشت؛  موضوعی که وزیر بازرگانی آن را اقدامی در جهت حمایت از اقشار کم درآمد با توجه به اهمیت شیر یارانه‌ای در سبد تغذیه و سلامت مردم عنوان کرده بود.

با این اقدام دولت، قیمت پودر شوینده از ۳۵۰ به ۷۵۰ تومان افزایش یافت و انتظار می‌رفت روند توزیع شیر یارانه‌ای که در آن هنگام به‌دلیل پرداخت نشدن مابه‌التفاوت قیمت این کالا به کارخانه‌های تولیدی و افزایش قیمت پایه شیر‌خام با مشکل مواجه شده بود، ساماندهی شده و نیاز مردم به این کالا مرتفع شود.

اما به گفته مدیر عامل اتحادیه‌ تعاونی‌های لبنی، دولت تامین افزایش قیمت تمام شده نرخ شیر خام به‌دلیل افزایش نهاده‌های تولید به ۵۳۰ تومان را از ۳ منبع یارانه پرداختی سال گذشته، یارانه از محل حذف پودر شوینده و افزایش ۲۵ درصدی نرخ شیر یارانه‌ای مورد توجه قرار داده است.

در شرایطی که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، دفتر تامین کالا و معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از هر گونه پاسخگویی به خبرنگار ما در زمینه علل و چگونگی افزایش قیمت ۲۵ درصدی شیر یارانه‌ای خودداری کرده و کارشناسان رده پایین این دستگاه‌ها از افزایش نرخ این کالا اظهار بی‌اطلاعی یا آن را ناشی از افزایش نرخ شیر‌خام از ۳۲۰ به ۴۱۰ تومان قلمداد می‌کردند، یک مقام مسئول در این وزارتخانه، از مصوبه اعلام نشده دولت برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر یارانه‌ای، خبر داد و گفت: براساس این مصوبه که به شکل اعلام‌نشده به برخی دستگاه‌ها ابلاغ شده مقرر شده است تا افزایش 25درصدی نرخ شیر یارانه‌ای از ابتدای خرداد ماه اجرایی شود اما این کار به دلایلی و با تاخیر از ابتدای تیر ماه انجام شده است.

وی با بیان اینکه مصوبه مذکور را تنها رویت اما ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده است، گفت: در این مصوبه همچنین افزایش قیمت سایر محصولات لبنی کم چرب مانند ماست، پنیر و شیر که پیش از این نرخ آن تثبیت شده بود و برخی کالاهای دیگر مانند ماکارونی نیز پیش‌بینی شده است.

گرچه هنوز تولید‌کنندگان در حال توافق برای افزایش قیمت این محصولات هستند اما به احتمال قوی این افزایش قیمت در آینده نزدیک اعمال می‌شود، گرچه ممکن است اعلام رسمی در این زمینه صورت نگیرد. 

این مقام مسئول افزود: با افزایش نرخ شیر یارانه‌ای و سیاست آزادسازی قیمت شیر‌غیر یارانه‌ای که پیش از این اعمال شده، دولت به تدریج به سمت آزادسازی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی پیش ‌می‌رود.

مقصر کیست؟

این در حالی است که مدیر‌عامل اتحادیه‌های لبنی افزایش ۲۵ درصدی نرخ شیر خام را در چارچوب مصوبه هیات وزیران دانست و معتقد است با وجود افزایش نرخ پایه شیر خام به ۴۱۰ ‌تومان دولت برای جبران هزینه تمام شده نرخ شیر خام به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و تامین بخشی از زیان گذشته تولید‌کنندگان این فرآورده‌ها تصمیم به افزایش ۵۰ تومانی نرخ شیر یارانه‌ای گرفته است.

علی احسان ظفری می‌افزاید: در واقع دولت، مصرف‌کننده یا تولید‌کننده در افزایش قیمت‌ها مقصر نبوده و برای تامین فاصله نرخ پایه شیر خام و قیمت تمام شده ۵۳۰ ‌تومانی این کالا با در نظر گرفتن هزینه حمل، فرآوری و سود مغازه‌دار، دولت مقرر کرده است تا ۲۵۰ تومان از این هزینه توسط مصرف‌کننده، ۱۸۵ ‌تومان از محل یارانه سال گذشته و ۹۵ ‌تومان در هر کیلو نیز از محل تخصیص یارانه پودر شوینده تامین شود.

وی تصریح می‌کند: در واقع امسال دولت ۱۰۰ ‌تومان بیشتر یارانه پرداخت کرده و مردم هم ۵۰ تومان افزایش نرخ را تقبل کرده‌اند تا تولید‌کننده مجبور به تعطیلی و ورشکستگی نشود.

کد خبر 55930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز