سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مارتین پار، عکاس انگلیسی، که آثارش حاوی نگاه طنز‌آمیزبه جامعه مدرن است، جایره اصلی در فتواسپانا (PhotoEspana) بزرگترین جشنواره عکاسی اسپانیا را دریافت کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس جشنواره، خانم کلود بوساک، سه‌شنبه 24 ژوئن (4 تیر) گفت: " آثار پار که تصویرگر زندگی طبقه متوسط در آمریکا و اروپا در دهه‌های 1970 و 1980 است، "نشان خود را بر جای گذاشته و نسل‌های آینده عکاسان را تحت تاثیر قرار داده است."

او افزود: "نگاه غیرعادی و طنزآمیز او و به همراه پروژه‌های فیلم و کتابش، او را به یکی از موفق‌ترین عکاسان نیمه دوم قرن بیستم بدل کرد."

فتواسپانا علاوه بر این جایزه، معادل 12000  یورو از آثار پار را خرید.

عکسی از کتاب مکزیکو اثر مارتین پار

پار به خبرنگاران گفت: "با وجودی که خودم را عکاسی سنتی به حساب می‌آورم، از زبان بازاریابی و آگهی‌ها که پر از رنگ و چشم‌اندازهای غریب است، برای پرداختن به موضوعاتی مانند آمریکایی‌شدن یا جهانی‌شدن استفاده می‌کنم."

پار که در سال 1952 در شهر سوری در انگلیس به دنیا آمد، عکاسی را در پلی‌تکنیک منچستر تحصیل کرد. او او بیش از 30 کتاب از آثارش را که اغلب از رنگ‌های پرزرق و برق برای پرداختن به موضوعاتی مانند مصرف‌گرایی، خانواده، روابط و غذا بهره می‌برند، به چاپ رسانده است.

مضمون فتواسپانای امسال فضای فیزیکی است که فعالیت‌های انسانی را احاطه می‌کند. در میان 70 نمایشگاه این جشنواره از جمله مروری بر آثار یوجین اسمیت، عکاس آمریکایی و بیل برانت، عکاس انگلیسی به چشم می‌خورد.

 این رویداد از 4 ژوئن (15 خرداد) آغاز شده است و تا 27 جولای (6 مرداد) ادامه دارد.

فتواسپانا از هنگام اولین بار برگزاریش در سال 1998 به یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های عکاسی جهان بدل شده است.  نمایشگاه سال گذشته 600000 بازدیدکننده داشت و جایزه اصلی خود را به عکاس آمریکایی، رابرت فرانک اهدا کرد

کد خبر 56051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز