جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یخ دریای قطبی در قطب شمال ممکن است امسال به طور کامل از هم گسیخته شود، و به کشتی‌ها امکان دهد که تا به طور عادی از قطب منجمد زمین عبور کنند.

 به گزارش لایوساینس به نقل از وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت لندن این ذوب‌شدن بالقوه شاخص  اولین باری در تاریخ بشر که قطب بدون یخ می‌شود - نشانه‌ای واضح از پدیده گرمایش جهانی است.

مارک سرز از "مرکز داده‌های برف و یخ ملی آمریک"ا در این باره می‌گوید: "این رویداد از لحاظ نمادین اهمیت زیادی دارد. انتظار بر این است که یخ در قطب شمال باشد، نه آب‌ آزاد."

سال گذشته گذرگاه افسانه‌ای شمال غربی اقیانوس منجمد شمالی با عقب نشینی یخ‌های قطبی بیش از هر سال برای کشتیرانی باز شد.

قطب شمال دارای خشکی نیست، اما تا جایی که انسان‌ها به یاد دارند، به صورت یک بلوک عظیم یخی در تمام طول سال باقی مانده است.

دانشمندان هر سال بیشتر و بیشتر شاهد ذوب شدن یخ دریای قطبی بوده اند. اما در سال‌های اخیر هر تابستان، مقدار یخ کمتر و کمتر شده است. بنابراین هر سال پس از یخبندان زمستانی لایه یخ نازک و نازکتر می‌‌شود، که در تابستان امسال ممکن است به کلی ذوب شود.

سرز به ایندیپندنت گفت: "موضوع این است که تا جایی که من می‌دانم برای اولین بار قطب شمال با یخ گسترده یک‌ساله پوشیده شده است. می‌توانم بگویم احتمال 50 – 50 وجود دارد که کل یخ قطب شمال ذوب شود."

در همین حال، روسیه و سایر کشورها به بحث در این مورد پرداخته‌اند که چه کسی حقوق تصرف درمنابع این منطقه از جمله ذخایر بالقوه نفت را دارد.

بررسی‌های متعدد در سال های اخیر پیش‌بینی کرده‌اند که قطب شمال در طول چند دهه ممکن است عاری از یخ شود. هشدارها در هر تابستان که لایه یخ نازک و نازکتر می‌شود، اعلام می‌شوند. در یک بررسی در که در 10 ژوئن نتایج آن منتشر شد، می‌گوید که ذوب‌شدن سریع یخ‌های قطبی می‌تواند خشکی‌های یخ‌زده قاره‌ای در بالای دایره قطبی را  در یک "اثر بهمنی" (snowball effect) از نوع گرم مورد تهدید قرار دهد.

سال گذشته یخ دریای قطبی در حدی رکوردشکن ذوب شد و بیش از 30 درصد پایین میانگین آن کاهش یافت. در نقطه اوج ذوب‌شدن یخ‌ها در ماه سپتامبر (شهریور) دمای هوا روی خشکی در بخش غربی ناحیه قطبی، از ماه  آگوست تا اکتبر، 2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های 1978 تا 2006 بود.

آندرو سلیتر از مرکز ملی یخ و برف آمریکا نیز می‌گوید: "ذوب‌شدن سریع یخ دریا می‌تواند تغییرات فراگیری را باعث شود که در تمام منطقه احساس خواهد شد."

کد خبر 56259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز