همشهری آنلاین: تابلوی «مرغ سحر» که هفت سال قبل توسط استاد یدالله کابلی خوشنویسی شده بود، به استاد شجریان اهدآء شد تا در پروژه باغ هنر بم به فروش برساند

استاد یدالله کابلی استاد نامدار خوشنویسی و خط ضمن اعلام این مطلب به همشهر‌ی آنلاین گفت: من این خوشنویسی را با الهام از صدای استاد شجریان نوشتم و تذهیب کردم.

وی با اشاره به این که شعر مرغ سحر از معدود اشعار ماندگار ایرانی است که زن و مرد و پیر و جوان با آن احساس همدلی و نزدیکی می کنند گفت: این شعر و ترانه آن درخاطره قومی ما ایرانیان بر جای خواهد ماند و یکی از دلایلی که این تابلو را به دست گرفته و خوشنویسی کردم همین تاثیر شگفتی بود که این اثر در روح و روان من نهاد.

مرغ سحر نام تصنیف مشهوری است که در دستگاه ماهور ساخته شده و  نخستین بار با صدای ملوک ضرابی و بعد با صدای قمرالملوک وزیری اجرا شد. شعر تصنیف مرغ سحر را ملک‌الشعرای بهار سرود و آهنگ آن، از مرتضی خان نی‌داوود نوازنده  و ردیف دان نامی تار است.

این تصنیف بعدها توسط نادر گلچین هم اجرا شد، اما اوج این اجراها را محمد رضا شجریان در آلبوم پیغام نسیم اجرا کرد و بعدها این تصنیف بیت الغزل کارهای وی شد به نحوی که در هر اجرا مردم از شجریان می خواهند که این تصنیف را به عنوان پایان بندی کار خود ارائه کند.

شگفت آنکه سال قبل وقتی شجریان برای تنوع هم که شده از خواندن این تصنیف سرباز زد که این کار تنها دو شب دوام آورد.[شجریان مرغ سحر نخواند] بعد از آن شجریان دوباره خواندن این تصنیف در انتهای کار خود را از سر گرفت.

یکی از محبوب‌ترین اجراهای این تصنیف از محمدرضا شجریان است که اغلب به خواست مردم در کنسرت‌های شجریان به گوش می‌رسد.

کد خبر 56403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز