سیدحسن نصرالله در مصاحبه مطبوعاتی از طریق ویدئو کنفرانس، که سخنانی وی به‌طور مستقیم از شبکه الجزیره و المنار پخش می‌شد با اشاره به تبادل اسرا بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، آن را دستاوردی برای مقاومت لبنان ارزیابی کرد و گفت: این دستاورد، پیروزی مقاومت، همه مسلمانان و پیروزی همه کسانی است که دارای وجدان بیدار هستند.

وی با تبریک این دستاورد گفت: لبنان اولین کشور عربی است که توانست موضوع اسرای خود را با رژیم‌صهیونیستی برای همیشه حل‌وفصل کند.

نصرالله از این دستاورد به نام دستاوری ملی و میهنی یاد کرد و گفت: امیدوارم که لبنانی‌ها اهمیت این دستاورد را بدانند چون اگر به خواست خدا این تبادل با موفقیت تمام شود لبنان اولین کشور عربی خواهد بود که تمام اسرای خود را آزاد می‌کند، اجساد شهدای خود را پس می‌گیرد و سرنوشت مفقودین خود را تا مرز روشنی پیش می‌برد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین همه لبنانی‌ها را به برپایی جشن به این مناسبت فرا خواند و از همه خواست قدر این دستاورد را بدانند.وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه نقش دولت آلمان در زمینه آزادی اسرا منفی بوده است گفت: میانجیگر اصلی سازمان ملل متحد بوده است.

سیدحسن نصرالله افزود: ما در آغاز مذاکرات شرط خود را اعلام کردیم، افزون بر اینکه باید بی‌طرفانه دنبال شود و به‌دنبال هیچ مسئله خاصی هم نبوده‌ایم و اگر شخصیت‌های دیگری دنباله رو این برنامه بودند هر ده روز و یک هفته یک مسئول حزب‌الله می‌آمد و دراین زمینه سخنرانی می‌کرد.

وی گفت: می‌بینید 2 سال است حزب‌الله هیچ صحبت جدی در این زمینه نکرده است ولی برای آزادی اسیران و پس گرفتن پیکرهای شهیدان مقاومت، تلاش‌های جدی کردیم وحتی موقعی که اطلاعات آن درز کرد ما عامل درز کردن اطلاعات نبودیم بلکه صهیونیست‌ها عامل آن بودند.وی افزود: صهیونیست‌ها با آزادی تمام اسرا موافقت کردند.

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود به موضوعات مطرح شده در مذاکره غیرمستقیم با طرف صهیونیستی اشاره کرد و گفت: یکی از این موضوعات قضیه چهار دیپلمات ایرانی است که ما معتقدیم نیروهای لبنانی آنها را به رژیم صهیونیستی تحویل داده‌اند و این مسئله در مذاکرات بررسی شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه ما تاکید کردیم همه اسرای لبنانی و در رأس آنان سمیر قنطار باید آزاد شوند افزود: همچنین ما خواستار بازپس گرفتن پیکرهای شهدا هستیم؛ حال این شهدا چه لبنانی باشند چه عرب و چه فلسطینی.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد که پیکرهای همه شهدا از پیش از سال 82 اعم از فلسطینی، عرب و لبنانی باید باز پس داده شود. دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: باز پس گرفتن حدود 200 پیکر شهدا برای ما اهمیت و ارزش فراوانی دارد و برای خانواده‌هایی که طی این سال‌ها فرزندشان از آنها دور بوده است بازگشت پیکر او شاید همانند بازگشت خود او باشد.

سیدحسن نصرالله گفت: پیکرهای همه شهدا که از هر طریق به میدان جنگ رفته‌اند و شهید شده‌اند باید باز پس داده شود و شنیده‌ایم اقداماتی برای یافتن پیکرهای شهدا در دست اجراست که این از نظر ما بسیار اهمیت دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره آزادی سمیر القنطار گفت: آزادی او ابتدا مورد قبول واقع نشده بود و بهانه‌هایی هم مطرح کرده بودند و هنوز هم مطرح می‌کنند، اما بعدها به دلایلی که درباره این دلایل بعدا سخن خواهم گفت ناگزیر اعلام کردند که با آزادی سمیر و همه اسرای لبنانی موافق هستند.

سیدحسن نصرالله در ادامه کنفرانس خبری به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکره برای آزادی اسرای لبنانی اشاره کرد و گفت: درباره نحوه آزادی اسرا توافق شده است ولی هنوز جدول زمان‌بندی را نمی‌توانیم اعلام کنیم. دبیرکل حزب‌الله لبنان با ابراز خرسندی از آزادی اسرای لبنانی به ویژه سیمر القنطار، این اقدام را دستاورد بزرگی برای مقاومت حزب‌الله ارزیابی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان دلیل اعلام نکردن جدول دقیق زمان‌بندی آزادی اسرا را احتمال اقدام فریبکارانه رژیم صهیونیستی دانست ولی در عین حال تاکید کرد: آزادی اسرا تا حداکثر 2 هفته پایان می‌یابد.

سیدحسن نصرالله آزادی اسیران و بازگرداندن پیکرهای شهیدان مقاومت را پیروزی بزرگی برای ملت لبنان خواند و تاکید کرد: من به تمام لبنانی‌ها این پیروزی را تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم لبنانی‌ها منظورم را خوب بدانند و نمی‌خواهیم از این موضوع در موضوعات داخلی لبنان بهره‌برداری دیگری کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به موفقیت‌ها و پیروزی‌های دیگر مردم لبنان در سال‌های 2004 و 2006 گفت: ما دنبال چیزی در این موضوع نیستیم بلکه موفقیت ما برای همه لبنانی هاست و امیدواریم لبنانی‌ها اهمیت این موقعیت را درک کنند و اگر این امر محقق شود لبنانی‌ها نخستین ملتی هستند که در دوران مبارزه اعراب با صهیونیست‌ها به پرونده اسیران لبنانی وعرب پایان می‌دهند.

کد خبر 56882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز