علی‌اصغر محمدی: در دهه‌های اخیر با افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها، انتقادها به عملکرد نظام آموزش رسمی زیاد شده است.

برای مقابله با مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان، مسئولان سعی کرده‌اند برنامه‌های درسی را براساس نیازهای جامعه تدوین کنند.

درصورت اجرایی شدن این برنامه علاوه بر جذب دانش‌آموختگان به بازار کار، نیاز بخش‌های مختلف صنعت به نیروی انسانی متخصص تامین خواهد شد. این در حالی است که مسئولان وزارت علوم اعتقادی به اینکه اشتغال جزء وظایف نظام آموزشی است، ندارند. 

موفق نشدن دانش آموختگان در تصدی شغل مناسب، از موضوعاتی است که در دهه‌های اخیر همواره مورد انتقاد جدی مسئولان و صاحب‌نظران بوده است.

در تحلیل علل این معضل اجتماعی، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی عدم‌صلاحیت و تخصص دانش آموختگان را به‌عنوان عامل اصلی معرفی می‌کنند و می‌گویند  اغلب دانش‌ آموختگان توانایی لازم برای جذب در بازار کار را ندارند یا اینکه زمینه‌های کار و اشتغال وجود دارد ولی دانش آموختگان ترجیح می‌دهند به جای کار آفرینی، در ادارات استخدام شوند. عده‌ای دیگر اقتصاد مونتاژ و بازار کار نا سالم را مقصر می‌دانند.

گروهی نیز سرعت تغییرات و تحولات دانش و فناوری در جهان امروز را عامل عدم‌جذب دانش‌آموختگان در بازار کار ذکر می‌کنند. این گروه معتقدند سرعت گرفتن دگرگونی‌های اقتصادی‌، اشاعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و متحول شدن مشاغل، مهارت‌ها را به سرعت بی‌ارزش می‌کند.

در نتیجه آموزش‌ها نمی‌تواند همچون گذشته معطوف به یک شغل باشد، بلکه لازم است پرورش مجموعه‌ای از صلاحیت‌های پایه‌ای و مشترک مورد نیاز بازار کار، مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه جامع علمی- کاربردی، نهادی است که با چنین هدفی ایجاد شده است.

دانشگاه جامع علمی- کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است که اهدافی نظیر ارتقای سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی، افزایش مهارت‌های فارغ التحصیلان و ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی در جامعه را دنبال می‌کند.

هم اکنون بیش از ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی، آموزش‌های علمی – کاربردی این دانشگاه دانش‌آموختگان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کند.

حسین بلندی بر این نکته تاکید دارد که آموزش‌های دانشگاه جامع علمی-کاربردی نسبت به تحولات صنعتی انعطاف‌پذیر است و با تغییر نیازهای کشور تغییر می‌کند.کارآموزی و کسب مهارت‌های شغلی، از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه جامع علمی-کاربردی است.

بلندی معتقد است به همین دلیل طراحی نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که فارغ‌التحصیلان، توانمندی و کارایی لازم برای اشتغال را به دست آورند و در کنار آن نیز بتوانند ادامه تحصیل دهند.

وی با بیان اینکه هدف ما کارآفرینی، ایجاد اشتغال و ارتقای سطح دانش و مهارت شاغلین دستگاه‌های اجرایی است ،تاکید می‌کند: این آموزش‌ها مطابق استانداردهای جهانی به 2 روش پودمانی و نیمسالی  تحصیلی اجرا می‌شود.

به گفته بلندی، برنامه‌های آموزشی این دانشگاه‌ در دستگاه‌های اجرایی و براساس نیاز آنها تهیه و برای تصویب به دانشگاه ارائه می‌شود. در واقع برنامه‌های آموزشی براساس نیاز کشور تعیین و اولویت‌بندی می‌شود.

اساس کار دانشگاه جامع علمی-کاربردی تقاضا محوری است. رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی اعتقاد دارد به همین دلیل است که اغلب دانش‌آموختگان این نظام پس از فراغت از تحصیل سریعا جذب بازار کار می‌شوند.

کد خبر 57316

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز