دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان شا‌توت است. شما می‌توانید آن را در پخت انواع و اقسام شیرینی‌ها و کیک‌های لذیذ مورد استفاده قرار دهید

 کیک شاتوتی نیز از جمله همین دسرهای خوشمزه تابستانی است که برای پذیرایی از مهمانان به عنوان عصرانه یا دسر بعد از شام بسیار مناسب است.

  مواد لازم برای 24 تکه:

- شیر؛ 160 میلی‌لیتر
- آرد سفید گندم؛ 400 گرم
- مایه خمیر خشک؛ 15 گرم
- شکر؛ 40 گرم
- نمک؛ نوک قاشق چای‌خوری
- تخم‌مرغ؛ 5 عدد
- زرده تخم‌مرغ؛ یک عدد
- شاتوت؛ 750 گرم
- خمیر مارزیپان؛ 200 گرم (قابل خرید از قنادی‌ها)
- پنیر ماسکارپونه؛ 500 گرم
- وانیل شکری؛ 2 قاشق سوپ‌خوری
- پودر پودینگ وانیلی؛ 2 بسته یا 6 قاشق سوپ‌خوری
- آب شاتوت؛ 2 قاشق سوپ‌خوری

روش تهیه:

1 - ابتدا نیمی از شیر را روی اجاق‌گاز قرار دهید و گرم کنید سپس مایه خمیرخشک را به همراه مقداری شکر داخل آن بریزید و هم بزنید، به این ترتیب، مایه خمیر تازه آماده می‌شود.
توضیح: درواقع برای هر قاشق سوپ‌خوری مایه خمیر خشک، نصف قاشق چای‌خوری شکر یا پودر قند نیاز است؛ از طرف دیگر باقیمانده شیر را داخل ظرفی گرم کنید سپس آرد را در کاسه دیگری بریزید و با دست میان آرد را گود کنید. حالا مایه خمیر تازه را داخل حفره میان آرد بریزید. پس از آن، شیر گرم را اضافه و مواد را خوب مخلوط کنید، سپس خمیر حاصل را به مدت حدود 20 دقیقه در محلی گرم قرار دهید تا استراحت کند.

2 - پس از این مدت کره، شکر و نمک را به همراه یک عدد تخم‌مرغ و یکی از زرده‌ها به آن اضافه کرده و مخلوط کنید، حالا خمیر را به صورت توپی درآورید و در ظرف را بگذارید و منتظر شوید تا حجم خمیر 2 برابر شود.

3 - در این فاصله زمانی، چوب شا‌توت‌ها را جدا کنید و پس از شستن، در سبدی بریزید تا‌آب اضافی آنها خارج شود، سپس فر اجاق‌گاز را روی 200 درجه سانتی‌گراد یا 390 درجه فارنهایت یا شماره 6 گرم کنید.

4 - در کف سینی مخصوص کیک یک تکه کاغذ شیرینی‌پزی روغنی پهن کنید سپس خمیر را با وردنه باز و روی کاغذ پهن کنید.

5 - کاسه‌ای آماده کنید و خمیر مارزیپان را با باقیمانده تخم‌مرغ‌ها (4عدد)، پنیر ماسکارپونه، وانیل شکری و پودر پودینگ مخلوط کنید تا مایه‌ای نرم حاصل شود؛ سپس آب شاتوت را نیز اضافه کنید و هم بزنید.

6 - سطح خمیر پهن شده را ابتدا با شاتوت و سپس با خمیر پنیری بپوشانید. حالا سینی را در طبقه میانی فر بگذارید و 30 دقیقه به آن حرارت دهید

کد خبر 58022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز