سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری : «اختلافات میان لبنانی‌ها اکنون به مرحله انتحاری و مرگبار رسیده‌است.» این جمله‌ای است که میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان در نشستی با رهبران مذهبی مسیحی و مسلمان لبنان بعد از دور جدید خشونت‌ها در شهر طرابلس به زبان آورد.

این جمله و اظهارنظر رئیس‌جمهوری منتخب جدید لبنان در نگاه اول دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. او بعد از درگیری‌های میان سنی‌های وفادار به دولت در منطقه باب‌التبانه در شهرطرابلس و حامیان علوی منطقه جبل محسن در 22 و 23 ژوئن سخن می‌گفت. این درگیری‌ها 9 کشته و 45 مجروح به جا گذاشت و در نهایت ارتش لبنان وارد عمل شد و به درگیری‌ها پایان داد.

البته درگیری‌های طرابلس در مقایسه با اتفاقات و وقایع ماه پیش آن در بیروت، چندان مهم نبود. در آن زمان نیروهای حزب‌الله کنترل تقریبا تمامی منطقه غرب بیروت را به دست گرفتند. این اقدام حزب‌الله بعد از آن صورت گرفت که فواد سنیوره نخست‌وزیر لبنان دستور انحلال شبکه مخابرات خصوصی حزب‌الله را داد. در آن زمان بیروت در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت.

بعد از مداخله نخست‌وزیر قطر در آن بحران، نمایندگان مخالفان و ائتلاف حاکم 14 مارس برای انجام مذاکرات صلح در دوحه توافق کردند. نتیجه این مذاکرات پیمان دوحه بود که در تاریخ 21 ماه می‌ به دست آمد. براساس آن توافق مخالفان سمت‌هایی را در کابینه به دست آوردند که تعداد آن برای داشتن حق وتوی تصمیمات دولت کافی است. این تحولات به انتخاب میشل سلیمان 4 روز بعد از امضای توافق منجر شد.

بعد از آنکه سنیوره از سوی ائتلاف 14 مارس برای ادامه کار خود به‌عنوان نخست‌وزیر نامزد شد، این امید به وجود آمد که به‌زودی کابینه تشکیل می‌شود و بحران 18 ماهه سیاسی این کشور پایان خواهد یافت. اما ادامه اختلافات میان بلوک تغییر و اصلاح به رهبری میشل عون که با مخالفان هم‌پیمان است و جنبش آینده به رهبری سعد حریری که حزب عمده ائتلاف اکثریت است، مانع از تشکیل کابینه شد. درگیری‌ها ادامه یافت و خیلی زود امیدها تبدیل به یاس شد هرچندپس از 47روزدولت در نهایت تشکیل ومعرفی شد البته لبنان کشوری است که امید و ناامیدی در آن همزیست هم هستند. اکنون و در آستانه دومین سالگرد جنگ ماه جولای سال 2006، حزب‌الله و رژیم اسرائیل بر سر تبادل اسرا با هم به توافق رسیدند.

سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در کنفرانس خبری این خبر را تایید کرد. او در این کنفرانس حرف‌هایش را چنین پایان داد:« اول باید به همه لبنانی‌ها به خاطر این دستاورد تبریک بگویم و امیدوارم که همه لبنانی‌ها این توافق را نوعی دستاورد بدانند. ما در این باره معامله کردیم همانطور که در سال 2000 و در آن پیروزی معامله کرده‌بودیم. ما از این دستاورد جدید برای اهداف داخلی استفاده نمی‌کنیم. نکته دوم این است که برای اجسادی که به لبنان بازمی‌گردند باید مراسمی ملی برگزار شود که این فرصتی برای دیدار دوباره لبنانی‌ها خواهد بود. من شخصا از جانب حزب‌الله از هر نشست سیاسی تحت هر عنوانی برای کمک به وحدت لبنان استقبال می‌کنم. در آخر از همه قدرت‌های محبوب و مردمی می‌خواهم که از هر تحریکی فاصله بگیرند.»

واکنش مخالفان نصرالله به سخنان او مثبت بود. سنیوره از توافق به دست آمده استقبال کرد و آن را یک موفقیت ملی خواند و وعده داد که در مراسم خاکسپاری شرکت می‌کند. ولید جنبلاط سخنان نصرالله را امیدوارکننده خواند و گفت که او هم در این مراسم شرکت می‌کند. البته حریری سخنی نگفت اما حزب او هم برای شرکت در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌است. اینکه این سخنان نصرالله برای متحد کردن لبنان کافی است یا نه باید دید. اما نشانه‌های اولیه که مثبت است. آینده سیاسی لبنان همواره غیرقابل پیش‌بینی بوده‌است،بنابراین فعلا باید گفت که این تنها فصلی از تاریخ تحولات لبنان است.

کانترپانچ- 5 جولای

کد خبر 58085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز