شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ و نوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

دعای روز هجدهم رمضان

خدایا! برکات سحرهای این ماه را به من گوشزد کن
و دلم را به پرتو انوار این ماه، نورانی فرما
و همه اعضایم را در مسیر پیروی از آثار این ماه ، به کار گیر.
به نورت ای روشنی‌بخشِ دل حق‌شناسان.

برکات سحرها

از دیدگاه قرآن و روایات همه ماه‌ها در فضیلت و اهمیت مساوی نیستند، ماه رمضان در بین ماه‌ها همچون ماه شب چهارده نسبت به سایر شب‌هاست. همچنین در بین ایام نیز همه روزها یکی نیستند.

مثلاً اول، وسط و آخر هر ماه و اعیادی همچون فطر، قربان، غدیر و جمعه بر سایر روزها شرافت و برتری دارند. و نیز ساعات یک شبانه روز نیز از یک میزان اهمیت برخوردار نیستند؛ طلوع فجر و بین‌الطلوعین، هنگام ظهر و مغرب که اوقات نمازهای واجب هستند، بر سایر ساعات برتری دارند. اما سحرها به خصوص در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به دلیل چنین اهمیتی است که در روز هجدهم یعنی در آستانه شب قدر برکات سحرهای ماه رمضان و بیداری و آگاهی از آن را از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم. لذا سزاوار است مؤمنان روزه دار با هوشیاری تمام از این فرصت‌های طلایی بیشترین بهره را ببرند.

اکنون سؤال این است که سحرهای ماه مبارک چه برکاتی را به همراه دارد؟
یکی از برکات سحرهای ماه مبارک، قبولی توبه و استغفار است.

انوار ماه مبارک رمضان

در بخش دوم دعای روز هجدهم بهره‌مندی از انوار ماه رمضان را از خداوند متعال جویا می‌شویم.

بزرگ‌ترین نوری که در ماه رمضان واقع شده است، نزول قرآن در شب‌های قدر است؛ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهًْ الْقَدْر» لذا در آستانه شب قدر از خداوند متعال می‌خواهیم تا قلب ما را با انوار ماه مبارک به ویژه قرآن کریم نورانی کند.

طبعاً نورانی شدن انسان به نور قرآن، به این است که قلبش به نور آن مزین شود و با ایمان و اعتقاد قلبی به احکام و معارف و به دستوراتش عمل کند؛ لذا در بخش‌ سوم‌ دعا از خدا می‌خواهیم که تمام اعضا و جوارح ما را به تبعیت و پیروی از آن وادار کند.

کد خبر 5811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز