تفاوت طعم همه دلمه‌بادمجان‌ها در مواد به‌کاررفته داخل آنهاست. شما می‌توانید باتوجه به سلیقه‌تان بادمجان‌ها را با مخلوطی از مواد مختلف پر کرده و نوش‌جان کنید.

دلمه بادمجان

به گزارش همشهری آنلاین، دلمه بادمجان یکی از انواع دلمه است. دلمه یک کلمه ترکی به معنی «پر شده» است. دلمه برگ مو، دلمه فلفل دلمه‌ای، کدو سبز، گوجه فرنگی از انواع مختلف دلمه هستند؛ اما طعم بی‌نظیر بادمجان باعث شده تا دلمه بادمجان شکم‌پر، محبوب‌ترین دلمه شناخته شود.

این غذای لذیذ جزو بهترین غذاهای سنتی ایرانی محسوب می‌شود و به دلیل ظاهر شکیل و وسوسه‌انگیزش، مناسب سرو در مهمانی‌هاست. دلمه بادمجان خوشمزه را می‌توانید به عنوان فینگر فود هم سرو کنید.

دلمه بادمجان را معمولا با بادمجان دلمه‌ای تهیه می‌کنند. مواد داخل شکم بادمجان، مشابه دلمه‌های دیگر است که شامل برنج، لپه، گوشت چرخ‌کرده، سبزی مخصوص دلمه، پیاز، رب و ادویه‌جات است.

در تهیه بادمجان دلمه‌ای می‌توان گوشت را از مواد حذف کرد و به جای آن مواد دیگری مانند سویا، قارچ یا سبزیجات را جایگزین کرد. دلمه بادمجان بدون گوشت مناسب افرادی است که به هر دلیل نمی‌توانند گوشت بخورند و یا گیاهخوارند.

این غذا حتی در مدت زمان کم نیز قابل پخت است؛ فقط کافی است مایکروفر داشته باشید.

  مواد لازم برای ۲ نفر

بادمجان دلمه‌ای بزرگ؛ یک عدد
کره؛ ۲ قاشق سوپ‌خوری
سیر؛ یک حبه (خرد شود)
پیاز کوچک؛ یک عدد (ریز خرد شود)
سیب‌زمینی کوچک؛ یک عدد (ریز خرد شود)
هویج؛ یک عدد (ریز خرد شود)
نخودفرنگی کنسروی؛ یک‌چهارم پیمانه
آرد گندم؛ یک قاشق چای‌خوری
کشمش پلویی؛ یک‌چهارم پیمانه
مغز بادام خردشده؛ یک‌چهارم پیمانه
گشنیز یا جعفری خردشده؛ یک قاشق سوپ‌خوری
پودر تخم گشنیز، زیره، زردچوبه، زنجبیل؛ هرکدام یک قاشق چای‌خوری
رب گوجه‌فرنگی؛ یک قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه دلمه بادمجان | نکات کلیدی برای خوشمزه شدن دلمه

طرز تهیه دلمه بادمجان

۱ – بادمجان را پس از شستن، بدون پوست‌کندن به‌صورت طولی نصف کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در محلول آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن از بین برود، سپس آن را خوب بشویید و داخل سبدی قرار دهید.

۲ – کره را داخل پیرکس یا ظرف سرامیکی مخصوص مایکروفر بریزید و مدت ۳۰ ثانیه با قدرت حداکثر در مایکروفر حرارت دهید تا آب شود، سپس پیاز، سیر، هویج و سیب‌زمینی را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و مدت ۳دقیقه حرارت دهید.

نکته: در این مدت یکی دوبار، در مایکروفر را باز کنید و پس از هم‌زدن مواد، دوباره به حرارت‌دادن ادامه دهید.

۳ – آرد، گوجه‌فرنگی و گشنیز یا جعفری خردشده را به‌همراه نصف پیمانه آب جوش به مواد اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و روی قدرت حداکثر، مدت ۵ دقیقه یا تا زمان پخت کامل سبزیجات، حرارت دهید. به این مخلوط، کشمش، بادام، نخودفرنگی و رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید.

۴ – ۲ نیمه بادمجان را داخل ظرف دیگری قرار داده و پس از گذاشتن در ظرف، آن را به مدت ۵دقیقه با حداکثر قدرت حرارت دهید تا بادمجان بپزد.

۵ – گوشت داخل نیمه‌های بادمجان را با قاشق خارج کرده و پوست آن را کناری بگذارید. حالا ابتدا گوشت داخل بادمجان را با چاقو خرد کرده و سپس همراه با ادویه‌جات (تخم گشنیز، زیره، زردچوبه، زنجبیل، نمک و فلفل) به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید. پس از آن، داخل هریک از نیمه‌های بادمجان را با این مواد پر کنید و مدت ۳ دقیقه با همان حداکثر قدرت حرارت دهید تا بپزد. در پایان مقداری ماست روی مواد داخل بادمجان بریزید و همراه با چند برگ گشنیز سرو کنید.

نکات کلیدی تهیه دلمه بادمجان

۱- می‌توانید برای تهیه دلمه بادمجون از بادمجان قلمی استفاده کنید. دلمه بادمجان قلمی تفاوت زیادی با بادمجان دلمه‌ای ندارد. فقط برش‌ها روی بادمجان افقی است و مواد کمتری درون هر بادمجان می‌توان جا داد.

۲- می‌توانید درون بادمجان را با مواد دلخواه گوشتی یا غیر گوشتی پر کنید، سپس پنیر پیتزا روی آن بریزید. دلمه بادمجان با پنیر پیتزا را بایستی درون فر آماده کنید. دلمه بادمجان در فر نیز یکی دیگر از روش های پخت این غذاست.

۳- اگر شما دوست دارید طعم مواد میانی دلمه کمی ترش و ملس باشد، می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار به عنوان چاشنی استفاده کنید. دلمه بادمجان با رب انار طعم بسیار دلپذیری خواهد داشت که پیشنهاد می‌کنیم امتحان کنید.

۴- شما می‌توانید در تهیه مواد میانی دلمه و سس دلمه از سیر خام خرد شده هم استفاده کنید. 

منابع: همشهری‌آنلاین، ایران‌کوک، کتاب کاله

کد خبر 58531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز