یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

اللهمَّ وَفّر فیهِ حَظی فیهِ مِن بَرَکاتِهِ،وَ سَهّل سَبیلی فیهِ الی خَیراتِهِ،وَلا تَحرمنی قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین.

دعای روز نوزدهم رمضان

خدایا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان،
و راهم را به سوی خیراتش سهل و آسان ساز
و از حسنات مقبول آن مرا محروم مساز.
ای راهنمای به سوی دین حق وحقیقت آشکار.

برکات ماه رمضان

انسان اگر طالب کمالات باشد و بخواهد راه هزار ماهه عبودیت و عرفان را یک ماهه یا یک شبه بپیماید، باید ماه مبارک رمضان و فرصت‌های طلایی آن را غنیمت شمرده و از لحظات ملکوتی آن بیش‌ترین بهره‌ها را ببرد.

خوشا آنان که قدر این ماه را می‌دانند و برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از این سفره برکت و رحمت خداوند، کمر همت بسته و برنامه ریزی می‌کنند.

خیرات ماه رمضان

خیرات کارهای خیری هستند که بندگان باید برای انجام آن‌ها به دستور قرآن کریم سبقت و سرعت گیرند: قرآن کریم در سوره مؤمنون آیه 61 در توصیف مؤمنان پس از بیان اوصاف بسیاری همچون خوف و خشیت پروردگار، ایمان به آیات خدا، شرک قائل نشدن برای پروردگار، آنان را چنین توصیف می‌کند: «أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُون‏؛ آنانند که در کارهای نیک شتاب می‏ورزند و آنانند که در انجام آنها سبقت می‏جویند». و در آیه 114 آل‌عمران نیز مومنان را به چنین وصفی ستوده است.

از دیدگاه قرآن کریم انجام کارهای خیر به قدری مهم است که تنها به سرعت داشتن در آنها اکتفا نکرده و مؤمنان را به سبقت گرفتن در امور خیر نیز امر کرده و در 2جا فرموده است: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرات‏؛ پس در کارهای نیک بر یکدیگر پیشی گیرید.

امام رضاع در حدیث مفصلی که در باره ماه رمضان فرمودند، به نکات ظریفی در انجام امور خیر در ماه رمضان اشاره کردند، از جمله این که فرمودند: ... «کسی که به روی برادر مؤمنش بخندد، او را روز قیامت زیارت نمی‌کند مگر آن که به رویش می‌خندد و او را به بهشت بشارت می‌دهد. و کسی که به مؤمنی در این ماه کمک کند، خداوند متعال روزی که قدم‌ها به لرزه درمی آید، او را در گذر از صراط کمک می‌کند. و کسی که خشم خود را کنترل کند، خدا خشم و غضبش را روز قیامت از او باز می‌دارد. وکسی که بینوایی را فریاد رسی کند، خدا او را از فزع و عذاب بزرگ روز قیامت ایمن می‌دارد. و کسی که مظلومی را یاری کند، خدا در برابر دشمنان دنیایی و روز قیامت نزد حساب و میزان او را نصرت می‌دهد....». 

کد خبر 5871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز