جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که اکسیژن‌درمانی ممکن است به درمان دو نوع سردرد ناتوان‌کننده کمک کند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران با بازبینی 9 کارآزمایی بالینی کوچک، دریافتند که اکسیژن‌درمانی پرفشار می‌تواند درمتوقف کردن درد حین حملات میگرن موثر باشد.

 یک شیوه مشابه اکسیژن‌درمانی، اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی، نیز درد در مبتلایان به سردرد خوشه‌ای را برطرف می‌کند.

هم میگرن و هم سردرد خوشه‌ای می‌توانند مبتلایان را دچار ناتوانی کنند. میگرن معمولا دردهای ضربان‌داری را در یک ناحیه سر ایجاد می‌کند، که اغلب با تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور و صدا همراهی دارد.

 سردردهای خوشه‌‌‌ای باعث درد حاد در یک طرف سر به همراه درد در چشم می‌شوند؛ که از 15 دقیقه تا چند ساعت ممکن است طول بکشد و به صورتی امواجی- حملات مکرر در طول چند هفته تا چند ماه- بروز می‌کند که به دنبال آن دوره‌ای بدون هیچ علامت می‌آید.

 اکسیژن‌درمانی پرفشار شامل تنفس اکسیژن خالص در یک محفظه بدون منفذ و پرفشار است. در اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی، بیماران اکسیژن خالص را از یک مخزن قابل حمل تحت شرایط عادی تنفس می‌کنند.

در مطالعه حاضر، پژوهشگران توانستند 9 کارآزمایی بالینی را در فاصله سال‌‌های 1981 تا 2004 را که شامل 201 بیمار می‌شد، را بیابند.هنگامی که آنها داده‌های سه تا از این کارآزمایی‌ها را با هم ترکیب کردند، دریافتند که اکسیژن‌درمانی پرفشار نسبت به درمان "ساختگی" (دارونما) شش برابر با احتمال بیشتری درد میگرن را تسکین می‌‌دهد.

به طور مشابهی، یک بررسی نشان‌دهنده آن بود که اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی نسبت به درمان ساختگی با احتمال بیشتر سردرد خوشه‌ای را تسکین می‌دهد. یک کارآزمایی دیگر هم این روش را موثر نشان داد اما نه بهتر از داروی رایج ارگوتامین.

به گفته دکتر مایکل اچ بنت از بیمارستان شاهزاده ویلز در راندویک در استرالیا و سرپرست این پژوهش هیچ یک از این دو شکل اکسیژن‌درمانی از بروز حملات آینده سردرد پیشگیری نکرده بودند.

او گفت بر اساس این شواهد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای که با مصرف دارو به سرعت با به طور کامل بهبود پیدا نمی‌کنندف می‌توانند با دکترشان در مورد استفاده از اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی مشورت کنند.

 به گفته دکتر بنت اکسیژن‌ پرفشار می‌تواند گزینه‌ای برای درد میگرنی شدید باشد، اما با توجه گران‌قیمت‌ بودن ممکن است در همه موارد استفاده از آن عملی نباشد.

او می‌گوید این شیوه تنها در بدترین  مواردی که شیوه درمانی جایگزینی وجود ندارد، ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

دقیقا معلوم نیست که چگونه اکسیژن‌درمانی باعث تخفیف سردرد می‌شود.

بنت یادآورمی‌شود که در حمله میگرن گشادی عروق خونی در سر رخ می‌دهد، و اکسیژن پرفشار باعث تنگ‌شدن عروق می‌شود، که ممکن است علت تسکین درد باشد.

 همچنین به گفته او شواهدی وجود دارد که اکسیژن پرفشار"مسیرهای انتقال درد" را مهار می‌کند و مانع احساس درد می‌شود.

در مورد سردردهای خوشه‌ای،تغییر فعالیت در برخی از بخش‌های مغز وجود دارد. به گفته بنت به نظر می‌رسد که اکسیژن فعالیت این بخش‌های مغز را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند و اثر تسکین‌دهنده درد آن ممکن است ناشی از اثر مستقیم آن بر مغز باشد

کد خبر 59019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز