سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

زعفران که به طلای سرخ معروف است از دیر‌باز در آشپزخانه ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و کدبانو‌های خانه همواره با دقت خاصی از آن در بهترین جای آشپزخانه نگهداری می‌کنند.

این گیاه، بومی نواحی مختلف آسیا به ویژه جنوب غربی این قاره ، جنوب اروپا و جنوب اسپانیاست ولی در حال حاضر در نقاط دیگری از دنیا کشت و برداشت می‌شود و این در حالی است که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان زعفران درجهان به شمار می آید.

مصرف زعفران سبب تقویت حافظه در انسان می‌شود ومصرف روزانه زعفران توانایی یادگیری و حافظه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. مصرف زعفران علاوه بر تقویت حافظه در جلوگیری از بروز سرطان در انسان نیز موثر است.

همچنین اثر ضدافسردگی زعفران یکی از فواید بسیار این گیاه در درمان بیماری‌هاست.  گیاه زعفران به عنوان شادی‌آور، آرام بخش، خواب‌آور و توان‌بخش قلب در طب سنتی مطرح است.

البته باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف این گیاه گرانقیمت موجب استفراغ، اسهال، خونریزی از بینی، پلک ها و لب ها، سرگیجه، بی‌حالی، زردی پوست وتحریکات شدید ماهیچه‌های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود . 

با آزمایشاتی که به عمل آمده ،مصرف حداکثر تا 5/1 گرم زعفران در روز برای یک فرد بالغ بلامانع است ولی باید سعی کرد که برای جلوگیری از عوارض و مشکلات بعدی ، کمتر از این مقدار مصرف شود و در مصرف آن زیاده روی نکرد.  همچنین زعفران باید دور از نور و رطوبت باشد.

بهتر است زعفران در ظرف شیشه ای یا فلزی دربسته و دمای معتدل نگهداری شود.  با توجه به این که اسانس (مواد معطر ) زعفران قابل تبخیرشدن است در صورت نگهداری نامناسب ، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه  آن کاسته می شود و مرغوبیت آن از دست می رود.

چون مواد معطر گیاه یعنی اسانس در حالت پودرشده، بسیار سریع تر از پودرنشده آن تبخیر می شود، بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنیم یا در صورت پودرکردن درظرف دربسته نگهداری شود.

البته رعایت این نکات زعفرانی زمانی مفید واقع می‌شود که مشتری پول کافی برای خرید این طلای فوق گران داشته باشد.

کد خبر 59916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز