یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور یکشنبه (20 مرداد) در مراسم معارفه وزیر جدید کشور گفت: وزارت کشور مامور است که فضای عمومی کشور را همواره با نشاط و پرامید نگه دارد.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم تودیع سیدمهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور و معارفه علی کردان وزیر جدید کشور در ابتدا با تشکر از پورمحمدی وزیر سابق کشور اظهار کرد: ایشان از دوستان خوب ما هستند و زحمت زیادی کشیدند و اکنون در سنگر دیگری مشغول خدمت به انقلاب هستند و امیدوارم خدا به ایشان توفیق بدهند که همچنان با روحیه‌ای که دارند در خدمت انقلاب و موفق باشند.

وی در ادامه از سیدمهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور نیز تشکر و قدردانی و اظهار کرد: ‌ایشان یکی از جانبازان سرافراز انقلاب اسلامی هستند و یادم هست که در شهرداری تهران چندین بار اتفاق افتاد که ایشان از نظر جسمانی در وضعیتی قرار گرفتند که حتی خون بالا می‌آورند ولی سنگر کار را ترک نمی‌کردند. چندین بار از محل کار به علت مشکلاتی که برای‌شان پیش آمد، کارشان به بیمارستان کشید، ولی همواره به فکر کار و خدمت بوده‌اند. زمانی که در وزارت کشور حضور داشتند نیز با همین روحیه کار کردند و در زمان جنگ نیز در این عرصه با این روحیه حضور داشتند.

وی یادآور شد: بگذریم از کسانی که گفتند فوق‌لیسانس ایشان قلابی است. وقتی که خداوند توفیق دوستی و آشنایی به ما داد و ما با ایشان آشنا شدیم به چیزی که توجه نکردیم این مساله بود. مگر خدمتگزاری به این کاغذپاره‌ها نیاز دارد؟ این‌قدر در این سرزمین انسان‌های والا زندگی می‌کنند و بالاترین مقام عزت را دارند که دنبال این کاغذ پاره‌ها نیستند؛ گرچه این تهمتی بود که به ایشان زده شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌ایشان در وزارت کشور نیز به حق خوب کار کردند. ایشان آزمایشات زیادی را از سر گذارند و در آزمایش اخیرشان نیز سربلند بودند.

وی ادامه داد:‌ ضروری است از همکارانم در وزارت کشور نیز تشکر کنم. در سفرهای استانی برخی از دوستان با اما و اشاره به ما می‌گفتند؛ بس است، دیگر بچه‌ها خسته شدند، نگاه به ساعت بکنید، بچه‌ها از صبح تا حالا دارند خدمت می‌کنند. من شرمنده این افراد هستم و از آن‌ها تشکر می‌کنم، ولی باید بدانید برای این‌که بتوان قله‌ها را فتح کرد باید این‌گونه خدمت کرد.

وی با اشاره به دشمنانی‌هایی که با ملت ایران می‌شود، گفت: ملت ما دشمنانی دارد که در سال‌های متوالی سعی کردند جلوی پیشرفت ملت ما را سد کنند. باید عقب‌ماندگی‌ها جبران و موانع برداشته و استعدادها بروز داده شود. جهشی لازم است و این امر نیاز به کار دارد. من در واقع از بدنه‌ وزارت کشور تشکر زیادی می‌کنم. از دهداری تا ستاد خود وزارت کشور، خیلی خوب کار کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به وزیر جدید کشور گفت:‌ تشکر چهارم از آقای کردان است که این مسئولیت سنگین را پذیرفتند. آقای کردان از نیروهای دلسوزی هستند که در طول این 30 سال در خدمت انقلاب بودند و در عرصه‌های گوناگون و در مسوولیت‌های گوناگون حضور داشته و موفق عمل کردند و در مناطق عملیاتی نیز حضوری فعال داشتند.

وی خطاب به حضار و کارمندان وزارت کشور با لبخند و به شوخی گفت: آن‌قدر که ظاهر ایشان نشان می‌دهد بداخلاق نیستند؛ دلی مهربان و دلسوز دارند و وقتی با وی رفیق شوید، می‌بینید که چقدر صمیمی و مهربان به دنبال خدمت است. از امروز وی در وزارت کشور مستقر می‌شود و امیدوارم موفق باشد.

وی متذکر شد: قدر زندگی کردن در این دوران یعنی دوران انقلاب اسلامی و حضور در عرصه خدمتگزاری را بدانید. به خدا رفتگری در جمهوری اسلامی به ریاست امپراتوری‌های جهان شرف دارد و اصلا قابل مقایسه نیست. این مقایسه مثل این است که شما یک قسمتی از نور را با ظلمت مقایسه کنید. این ظلمت هرچقدر گسترده باشد ارزشی ندارد ولی نور هر چقدر کم باشد، نور است و جنس کار نیز از نور است. جنس کار عزت و پیروزی است ولو انسان قطعه قطعه شود. در نگاه الهی معیارهای پیروزی و شکست این ظواهر نیست، این پنجاه شصت سالگی که زندگی می‌کنیم نیست، هر عمل ما ملکوتی دارد و آن معیار سنجش و ارزش‌گذاری است؛ بنابراین هر کسی که وظیفه خود را انجام می‌دهد، این انجام وظیفه و احساس مسئولیت عین پیروزی است و شکست در آن راهی ندارد.

رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت همبستگی ملی و همدلی اشاره کرد و گفت: بدون همبستگی و همدلی نمی‌شود حتی یک خانواده سه چهار نفره را اداره کرد و اگر بتوان اداره کرد نمی‌توان امور را به خوبی به پیش برد. ما یک ملت هفتاد میلیونی هستیم و بدون همدلی کاری در کشور رخ نمی‌دهد و اساس کشور پیش نمی‌رود و نمی‌توان آن را پیش برد. یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت کشور حفظ و تقویت همبستگی ملی است.

وی در ادامه با بیان این‌که " همه ملت ایران عزیز و همه ملت ایران اعضای یک خانواده هستند" گفت:‌ ما وظیفه حفظ حقوق و کرامت ملت ایران را بر عهده داریم و باید زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کنیم و محور صیانت از حقوق مردم، وزارت کشور است. من به آقای کردان توصیه می‌کنم با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیری بیشتر و با انرژی مضاعف مانند قبل در این حوزه فعالیت کند و اگر مثلا در وزارت نفت 12 الی 14 ساعت کار می‌کردند، اکنون 36 ساعت در دو شبانه روز کار کنند. وی افزود: اکنون وقت بسیار مهم است و باید همه جای کشور حضور وزیر و وزارت کشور حس شود. من به آقای کردان توصیه می‌کنم از این ظرفیت عظیم مدیریتی و کارشناسی که در وزارت کشور وجود دارد، حداکثر استفاده را بکند و مطمئنم که در پیشبرد آرمان‌ها و اهداف همه شما را یاری خواهند کرد، چه نمایندگان مجلس و چه سایر وزراء و قوه قضائیه و در واقع همه همراه شما هستند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: وزارت کشور مامور است که فضای عمومی کشور را همواره بانشاط و پرامید نگه دارد و این نیازمند طراحی و مدیریت است.

وی گفت: دولت در خدمت شماست و از شما پشتیبانی می‌کند و ما امیدواریم در دوره تصدی و مسئولیت شما شاهد تعالی وزارت کشور و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر این وزارتخانه در اداره امور باشیم و مدیریت وزارت کشور و بدنه آن مانند گذشته و بیشتر پیشگام در گسترش خوبی‌ها و حرکت در راستای آرمان‌ها و خدمتگزاری به مردم باشد.

رئیس‌جمهور در ابتدای صحبت‌های خود در این مراسم گفت: خدا را سپاسگذارم که توفیق یافتم بتوانم شما دوستان و همکاران و خدمتگزاران را زیارت و در این مراسم شرکت کنم. مراسم تودیع و معارفه هم سخت است و هم آسان. این‌که دوره خدمتگزاری برادر عزیز، فداکار و انقلابی و خدمتگزار مانند سیدمهدی هاشمی در یک سنگر به پایان می‌رسد موجب تکدر خاطر است و از سوی دیگر مسوولیت و ماموریت و کار و تلاش برای برادر دیگری در سنگر جدیدی آغاز می‌شود و این امیدبخش است.

وی ادامه داد: اهمیت وزارت کشور برای همگان روشن است و این وزارتخانه مسئولیت پیشبرد سیاست‌های داخلی کشور را بر عهده دارد و اهمیتش نه به لحاظ تعداد کارمندان بلکه به لحاظ تنوع،‌ حساسیت و گستردگی ماموریت‌هایش است و در واقع این عوامل این وزارتخانه را به مهم‌ترین و موثرترین سازمان اجرایی کشور تبدیل کرده است.

وی گفت: اگر موتور وزارت کشور منظم، دقیق و با دور بالا کار کند، این امر باعث می‌شود که اجزا منظم و با دور بالا کار کنند، به خصوص در این دوره که مسئولیت وزارت کشور سنگین‌تر است، به دلایل گوناگون از جمله تحرک بسیار بالای مجموعه حکومت اعم از دولت و مجلس در داخل کشور. مجلس هفتم و هشتم یکی از پرتحرک‌ترین مجالس دوران انقلاب بوده‌اند و دائم در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند. همین‌طور در دولت نیز ما این مساله را شاهدیم و به ثمر نشستن این تلاش‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و دنبال‌گیری دقیق این وزارتخانه است.

احمدی‌نژاد علت دوم نظم جدید در توزیع اختیارات و امکانات در کشور را تمرکززدایی دانست و خاطرنشان کرد: اختیارات متمرکز در تهران در حال واگذاری به استان‌هاست و سازمان‌دهی این کار بزرگ و استفاده کامل از این ظرفیت‌سازی،‌ مسوولیت وزارت کشور را زیاد می‌کند. حجم دشمنی‌های بدخواهان نیز همیشه بالا بوده و امروز بالاتر است. امروز وزارت کشور مسوول پیگیری امنیت در مرزهاست؛ از مرزها گرفته تا مرکز کشور، از یک سوی دیگر پیگیری کارهای عمرانی، سازندگی، تولید ثروت، ‌ایجاد اشتغال از وظایف این وزارتخانه است. اگر در جایی به منابع طبیعی تجاوزی بشود وزارت کشور در خط مقدم دفاع از حقوق عمومی است و هیچ جای کشور خالی از خدمت وزارت کشور نیست.

وی با بیان این‌که " قریب به 30 سال است که ماموریت اداره کشور بر عهده سازوکاری است که تاکنون مشاهده کرده‌اید" گفت: این سازوکارها باید متحول شود تا ظرفیت تحول، پیشرفت،‌ نیازها و پیشبرد آرمان‌های انقلاب را داشته باشند و یکی از قدم‌های مهمی که در این راستا باید برداشته شود، توزیع اختیارات است که این آغاز راه است. یک برنامه سازمانی در گذشته‌های دور طراحی شده و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است؛ مثلا می‌بینیم وقتی جایی تبدیل به بخش می‌شود، 15 اداره درست می‌شود و مثلا باید این بخش فلان تعدا کارمند داشته باشد. جایی تبدیل به فرمانداری و استانداری می‌شود و 40 تا اداره در آن‌جا اداره می‌شود، آیا این سازماندهی برای پیشبرد اهداف و آرمان‌ها کافی است یا درست تنظیم شده است؟ آیا نمی‌شود یک فرمانداری تاسیس کنیم که یک ساختمان داشته باشد و مثلا دو تا معاون و نماینده‌ سازمان‌ها در آن حضور داشته باشند. بعضی‌ها ممکن است که بگویند که شدنی نیست ولی من می‌گویم که شدنی است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل همین سازمان‌های عریض و طویل هستند، آیا با این پیشرفت شبکه ارتباطی و مدیریتی حتما این سازمان‌ها مورد نیاز هستند؟ آیا در کارهای عمرانی و پیگیری آن لازم است که ما به صورت تو در تو آدم بچینیم؟ گاهی وقتی کاری تمام شد، می‌بینیم که مدت کار بسیار طولانی بوده و کیفیت کار نیز در سطح پایین است، ما باید این‌ها را اصلاح کنیم. ممکن است بعضی‌ها بگویند نمی‌شود یا سخت است یا مقاومت می‌شود. من می‌خواهم بگویم که شدنی است و وزارت کشور می‌تواند. آقای هاشمی در این ارتباط اشاره‌ خوبی کردند، ظرفیت‌های وزارت کشور خیلی بالاست، مثلا ما در معاونت برنامه‌ریزی و نیروی انسانی ریاست جمهوری بنشینیم و ساختار تعریف کنیم و این ساختار در صورتی محقق می‌شود که وزارت کشور بیاید و بگوید من پای کار هستم و آن را عملیاتی می‌کنم.

وی گفت: هر جا یک بخشدار فهیمی وجود داشته باشد ـ که خوشبختانه تعداد آن‌ها در کشور ما زیاد است ـ کارها رو به راه است. وزارت کشور مسوول حفظ آرامش و زمینه‌سازی برای خدمت به مردم است و این هنر بچه‌های وزارت کشور است و من از همه کسانی که در این عرصه تلاش و کوشش می‌کنند و در حال خدمتگزاری هستند تشکر می‌کنم.

بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور با حضور رئیس‌جمهور و کردان لوح تقدیری به سیدمهدی هاشمی داده شد و بعد از آن کردان وزیر جدید کشور سخنرانی کرد.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز سیدمهدی هاشمی سرپرست کشور سخنرانی کرد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون اژه‌ای وزیر اطلاعات، رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور، جنتی رئیس شورای نگهبان، چمران رئیس شورای شهر، موسی‌پور معاون وزیر کشور، احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، دانشجو استاندار تهران، محتاج معاون امنیتی وزارت کشور، افشار معاون سیاسی وزارت کشور، رایزنی رئیس دیوان عدالت اداری و تعداد دیگر از مسوولان لشکری و کشوری و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

کد خبر 60286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز