سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه پیشنهاد فرانسه مبنی بر آتش با دولت گرجستان را رد کرد.

به نوشته ال پاییس، ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد صبح روز سه شنبه 12 اوت اعلام کرد:به دلیل اینکه در حین تنظیم پیش نویس آتش بس میان روسیه و گرجستان، با دولت مسکو در این باره مشورت نشده و در این متن به تجاوزات و و فجایع نیرو‌های گرجی در اوستیای جنوبی اشاره‌ای به میان نیامده است، دولت مسکو با پیشنهاد آتش بس مخالف است.

چورکین افزود: روسیه نمی‌تواند به دلیل خطرات ناشی از احتمال حمله مجدد گرجستان به اوستیای جنوبی نیرو‌های خود را از این منطقه خارج کند. سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: در این پیش نویس درباره احترام گذاشتن گرجستان به آتش بس نیز دروغ پردازی شده و اطمینان دارم که نبردها در تسخین والی، مرکز اوستیای جنوبی همچنان جریان دارند.

در مقابل دولت تفلیس با پیش نویس ارائه شده توسط دولت فرانسه مبنی بر  تاکید مجدد بر شناسایی بین‌المللی حاکمیت ملی، استقلال و یکپارچگی دولت گرجستان واین مساله که اوستیای جنوبی و آبخازیا به رغم اینکه در اوائل دهه 1990 به طور غیر رسمی استقلال یافتند اما هنوز بخشی از گرجستان محسوب می‌شوند، موافقت کرده است.

در این پیش نویس که از سوی برنار کوشنر به دولت‌های تفلیس و مسکو ارائه شده از هیچ یک از طرفین درگیر انتقاد نشده ، اما در بخشی از آن به نگرانی از تشدید خشونت‌ها در گرجستان اشاره شده است.

در متن پیش‌نویس آتش‌بس فرانسه بر سه نکته اصلی یعنی برقراری آتش‌بس فوری بین طرفین، احترام به حاکمیت ارضی گرجستان و بازگشت به وضع پیش از استقرار نیروهای گرجستان در اوستیای جنوبی تاکید شده است.

کد خبر 60430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز