همشهری آنلاین: یکی از مقامات پنتاگون اعلام کرد: هواپیماهای نظامی ارتش آمریکا 2 هزار نیروی گرجستانی را از عراق به اوستیای جنوبی انتقال دادند.

پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: برایان ویتمن سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا بر اساس قرار دادش با دولت گرجستان مبنی بر بازگرداندن نیرو‌های این کشور در شرایط اضطراری عمل کرده است.

پیشتر نیز ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق در گفت‌وگو با تایمز اعلام کرده بود که هواپیماهای آمریکایی به منظور آن که گرجی‌ها بتوانند به مسائل امنیتی خود بپردازند، نیرو‌های این کشور را از عراق به گرجستان باز می‌گرداند.

بوندو مایسورادزه نیز اعلام کرد که ارتش آمریکا قبول کرده است که از نظر لوجستیکی به فرایند بازگرداندن نیرو‌ها کمک کند.

سربازان گرجی در استان دیاله در شمال عراق مستقر هستند و برخی دیگر از سربازان این کشور به نگهبانی از ساختمان پارلمان و تعدادی دیگر از ساختمان‌های مهم دولتی و حکومتی عراق در منطقه سبز بغداد گمارده شده‌اند.

پیش از خروج اضطراری دو هزار نیروی گرجی، این کشور پس از آمریکا و بریتانیا بیشترین تعداد نیرو‌های نظامی را در عراق داشت.

واکنش روسیه به خروج نیرو‌های گرجی از عراق

ولادمیر پوتین نخست وزیر روسیه اعلام کرد خارج کردن نیرو‌های گرجی از عراق شرایط را تغییر نخواهد داد و این مساله حاکی از آن است که آمریکا در حال ایجاد مشکل و مانع بر سر راه عملیات حفظت از صلح در اوستیای جنوبی است. 

پوتین افزود: تاسف برانگیز است که برخی از شرکای ما به جای کمک کردن سعی در ایجاد مانع دارند، منظور من در اینجا علاوه بر مسائل دیگر،  استفاده آمریکا از هواپیماهای نظامی خود برای حمل نیرو‌های گرجی از عراق به منطقه درگیری است.

ولادیمیر واسیلیف رئیس کمیته امنیتی دومای دولتی روسیه نیز روز یکشنبه 10 اوت گفته بود: تفلیس نمی‌توانست بدون کمک آمریکا دست به عملیات نظامی در اوستیای جنوبی بزند.

روز پنجشنبه 7 اوت و یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک پکن ارتش گرجستان دست به یک عملیات تهاجمی گسترده نظامی علیه منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی زد.

در واکنش به این تهاجم، روسیه نیز نیرو‌های خود را به سمت اوستیای جنوبی که اکثر شهروندان آن روسی هستند، حرکت داد.

کد خبر 60443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز