گروه بین‌الملل: موافقت روسیه و گرجستان با طرح پیشنهادی فرانسه برای پایان جنگ قفقاز و آتش بس میان طرفین این درگیری سبب بازگشت آرامش به قفقاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس این طرح روسیه و گرجستان پذیرفته‌اند که دست از خشونت بردارند و تمام نیروهای نظامی خود را به مواضع پیش از آغاز درگیری‌ها در هفته گذشته برگردانند.

این اما همه ماجرا نبود چه آنکه باوجود ادعای پذیرش آتش بس توسط طرفین درگیری، منابع رسمی دولت گرجستان روسیه را متهم به نقض‌ آتش‌بس و درگیری با سربازان گرجستان کردند. این امر با این حال از سوی مقامات روسیه تکذیب شد.

صبح سه‌شنبه در حالی که ستون‌های زرهی روسیه در 30‌کیلومتری پایتخت گرجستان بودند، مسکو اعلام کرد که به همه اهداف نظامی خود دست یافته و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه هم دستور توقف عملیات نظامی روسیه را صادر کرد. همزمان بااین امر دیروز بی‌بی سی به نقل از شاهدان عینی خبر از عقب نشینی سربازان روسی از گرجستان داد.

باوجود موافقت روسیه و گرجستان با طرح پیشنهادی فرانسه، جنگ دیپلماتیک و لفظی میان دولتمردان 2 کشور همچنان ادامه دارد. همین امر هم سبب شد تا خیلی‌ها صلح میان 2کشور را بسی دورتر از آنچه تصور می‌شود، بدانند.

باوجود موافقت طرفین  جنگ قفقاز با آتش بس، اخبار از وجود برخی اختلافات دراین طرح خبر می‌دهند چه آنکه میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان گفته برخی جزئیات مورد قبول روسیه برای گرجستان غیرقابل پذیرش است و این طرح نیاز به اصلاح دارد.

ساکاشویلی همچنین گفته که این جزئیات از طرح حذف شده است.

حمله جدید رایس به روسیه

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه‌ تلویزیونی ای.بی.سی گفت: اقدام روسیه در تجاوز به خاک گرجستان، منجر به انزوای بیش از پیش این کشور می‌شود. رایس گفت: روس‌ها همیشه اظهار می‌دارند که می‌خواهند بخشی از اجتماع بین‌المللی پیشرفته باشند، اما آشکارا می‌توان گفت که آنها با حمله به گرجستان به‌خود بسیار آسیب رساندند.

رایس تاکید کرد که وجهه بین‌المللی روسیه و این مسئله که روسیه در اجتماع بین‌المللی چه نقشی بازی می‌کند در پی اقدامات اخیر این کشور به‌طور کامل آسیب دید.

طرح صلح6 ماده‌ای برای پایان جنگ

1 -توقف استفاده از نیروی نظامی
2 -توقف تمام عملیات نظامی
3 -فراهم کردن دسترسی به کمک‌های انسان دوستانه
4 -بازگشت نیروهای گرجستان به مواضع پیشین
5 -بازگشت نیروهای روسیه به مواضع خود در پیش از آغاز درگیری
6 -مذاکرات بین‌المللی درباره وضعیت اوستیای جنوبی وآبخازیا

کد خبر 60594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز