همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه و صدر‌اعظم آلمان بر راه‌حل برای مناقشات قفقاز تاکیدکردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان مدودف رئیس جمهور روسیه با اشاره به اختلافات با صدر‌اعظم آلمان در خصوص آینده اوستیای‌جنوبی و استقلال یا ضمیمه شدن آن به روسیه گفت این اختلافات باید حل شود و حتی اگر راه حل بهتری هم وجود داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد.

مدودف افزود من به قوانین بین‌المللی مربوط به تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذارم اما پس از وقوع جنگ زندگی برای مردم اوستیای‌جنوبی و آبخازی در کنار گرجی‌ها مشکل خواهد بود و حل این بحران انرژی زیادی می‌طلبد.

من بار دیگر همانطوری که در دیدار با برخی رهبران اروپایی و نیز مقامات آبخازی و اوستیای جنوبی گفتم تاکید می‌کنم روسیه به عنوان تضمین‌کننده امنیت در منطقه و در قفقاز تصمیم مقتضی را خواهد گرفت که در برگیرنده خواست مردم این دو جمهوری‌قفقاز خواهد بود.

مدودف همچنین بر لزوم تطابق تصمیمات برای اوستیای‌جنوبی و آبخازی با قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

مرکل صدر‌اعظم آلمان نیز بر احترام به تمامیت ارضی گرجستان و در عین حال تضمین امنیت همه ملت‌های منطقه و تلاش برای دستیابی به راه حل مناسب تاکید کرد.

مرکل همچنین با تقبیح جنگ و درگیری گفت ما درباره کمکهای انساندوستانه مورد نیاز صحبت کردیم.

 هم‌اکنون هزاران آواره وجود دارند که باید در اولویت توجهات ما قرار گیرد.
مرکل درباره طرح شش ماده‌ای بخارست هم گفت گرجستان و اوکراین هم میتوانند به عضویت ناتو در آیند و تصمیمات در این خصوص همچنان به قوت خود باقی است.

مدودوف درباره استقرار نیروهای حافظ صلح غربی در منطقه گفت ما هیچ مخالفتی با حضور نیروهای حافظ‌صلح در منطقه نداریم اما ما هم وظیفه خود را در تضمین امنیت در این منطقه حساس انجام می‌دهیم.

البته مشکل اینجاست که مردم اوستیای‌جنوبی و آبخازی جز به صلحبانان روس به کسی دیگر اعتماد ندارند و تاریخ هم ثابت کرده است تنها نیرویی که می‌تواند از منافع آنها دفاع کند روس‌ها بوده‌اند.

مرکل هم در این باره گفت ما آماده گفتگو درباره قالب و شکل نیروهای حافظ صلح در منطقه هستیم. البته موضوع حضور ناظران بین المللی در منطقه در آینده نزدیک جدای از این مسئله است که باید در کنار صلح بانان در منطقه حضور داشته باشند.

رئیس جمهور روسیه درباره تاثیر این تحولات بر روابط روسیه با آمریکا گفت ما به هیچ وجهه خواستار خراب شدن روابط چه در کوتاه مدت یا بلند مدت نیستیم بلکه ما همیشه بر این نظر بوده‌ایم که روابط خود را به‌طور کامل با اتحادیه اروپا و آ‌مریکا و هرکشور دیگری توسعه دهیم‌.

البته ما در جهانی شکننده زندگی می کنیم و روشن است که وخامت اوضاع بین‌المللی فقط به نفع گروههای مرتجع است و هر کسی که این واقعیت را درک نکند نابیناست.

ما همچنین بر‌این باوریم که شرکای ما باید آنچه را که اتفاق افتاده است به درستی درک کنند و نباید تلاش کنند یک طرف را که روسیه باشد مقصر نشان دهند و آنگاه تلاش کنند تا پیامدهای این حادثه غمبار را کاهش دهند.

ما به نوبه خود با همه طرفها با ذهنی باز و صریح همکاری می‌کنیم و مطمئنا نمی‌خواهیم روابط خود را با هیچ طرفی خراب کنیم.

باید بگویم وظیفه صلح‌بانی در این منطقه اجرا شد و همچنان اجرا خواهد شد.البته در صورتی که اقدامی علیه شهروندان و صلح‌بانان ما صورت بگیرد ما همچون گذشته واکنش نشان می دهیم و در این خصوص هیچ تردیدی وجود ندارد.

مرکل هم در ادامه بر لزوم احترام به آزادی کشورها برای تصمیم گیری به منظور پیوستن به ناتو تاکید کرد.

کد خبر 60669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز