جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا که سرگرم دیدار از گرجستان است در تفلیس پس از مذاکراتش با میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان در کنفرانس خبری مشترک خاطرنشان کرد:

حضورش در گرجستان با هدف اعلام همبستگی آمریکا با گرجستان و مردم این کشور در بحران کنونی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، رایس اضافه کرد: آمریکا از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی گرجستان و دمکراسی و دولت دمکراتیک این کشور حمایت می‌کند و این، موضع اتحادیه اروپا نیز می‌باشد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: حمله روسیه به گرجستان عواقبی را در روابط روسیه با همسایگانش و جهان در بر خواهد داشت اما وظیفه فوری امروز خروج منظم و هرچه سریعتر نیروهای روسیه از گرجستان و بازگشت آنان به روسیه است.

رایس خاطرنشان کرد: طرح شش ماده ای آتش بس فرانسه باید محترم شمرده شود و این طرح از سوی ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان امضاء شده است و اکنون با امضای طرح توافقنامه آتش بس توسط ساکاشویلی، تمام نظامیان روسیه، نیروهای غیرمنظم و شبه نظامیان باید خاک گرجستان را ترک کنند و این درست تفاهمی است که من روز گذشته با رئیس جمهور فرانسه داشتم.

رایس اضافه کرد: به منظور تثبت اوضاع در گرجستان نیاز به ناظران بین المللی در محل و متعافب آن نیاز به یک نیروی حافظ صلح بین المللی قوی و بی طرف است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه دانمارک که رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز می‌باشد به ما گفته است، ناظران می‌توانند ظرف چند روز به گرجستان اعزام شوند.

من می توانم روی همکاری روسیه برای ورود این ناظران حساب باز کنم.
رایس افزود: آمریکا و دیگران هم اکنون برای مردم گرجستان کمک بشردوستانه فراهم می آورند و دسترسی به این کمک باید فوری و بدون هیچ گونه ممانعتی باشد و زمانی که اوضاع امنیتی در گرجستان تثبت شد، ما فورا بازسازی را اغاز خواهیم کرد و مردمی که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند باید به آنها اجازه داده شود به خانه‌هایشان بازگشته و در امنیت زندگی کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا به رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور دستور داده است ریاست کمکهای بشردوستانه واشنگتن را که توسط نظامیان آمریکایی انجام می‌شود برعهده داشته‌باشد و این ماموریت اکنون در جریان است.

رایس در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا با همکاری دولت گرجستان، گروه هفت و صندوق بین المللی پول و سایر نهادهای مالی بین‌المللی امکان کمکهای مالی و حمایت اقتصادی را از گرجستان فراهم می آورد تا این کشور رشد اقتصادی خود را پی‌گیرد.

وی گفت: بسته کمک مالی باید اقتصاد گرجستان را اعاده و اعتماد سرمایه گذاران را تقویت کند، درحالی که گرجستان به موضع خود به عنوان یک اقتصاد پیشرو در منطقه باز می‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: گرجستان مورد حمله قرار گرفته و ضرورت دارد نظامیان روسیه فورا خاک گرجستان را ترک کنند و لازم است جهان به گرجستان برای حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کمک کند.

رایس گفت: دیگر دوران هزار و نهصد و شصت و هشت، یعنی حمله به چکسلواکی نیست، زمانی که یک قدرت بزرگ (اتحاد جماهیر شوروی سابق) به همسایه کوچک و سابق خود (چکسلواکی) حمله و دولت آن را ساقط کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان گفت: جهان آزاد باید چالش‌ها و عواقب عمیقی که حمله روسیه به همسایه خود از جهت امنیتی در منطقه و فراتر از آن داشته است، بپردازد.

کد خبر 60693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز