سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزرای خارجه 26کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو به درخواست آمریکا در بروکسل گردهم آمدند

 تا در اجلاسی فوق‌العاده موضوع بحران قفقاز و درگیری روسیه و گرجستان را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در این نشست، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که این سازمان نمی‌تواند به‌علت اقدامات مسکو در گرجستان به روابطش با روسیه مانند گذشته و شرایطی که انگار اتفاقی نیفتاده است، ادامه دهد.

آنها مسکو را به پایبندی عملی و زبانی به تعهدش به اصولی که روابط ناتو- روسیه بر آن مبتنی است، فراخواندند و خاطرنشان کردند: ناتو پیامدهای اقدامات روسیه بر روابط ناتو- روسیه را به‌طور جدی مورد بررسی قرار می‌دهد.

دیپلمات‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، هم اعلام کردند، در این اجلاس ناتو و گرجستان تصمیم گرفتند از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند و یک کمیسیون مشترک دائمی برای نظارت بر روابطشان تشکیل دهند و درباره مسائل کلیدی مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کنند.

انتظار می‌رود این کمیسیون مدلی از کمیسیون ناتو - اوکراین باشد که نشست‌هایی را در سطوح مختلف از جمله با حضور رهبران ارشد دو طرف سازماندهی می‌کند و زمینه ساز عضویت دائم گرجستان در ناتو باشد.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پس از شرکت در این نشست در کنفرانس خبری مشترک با دبیر کل این سازمان گفت: ناتو به روسیه اجازه نخواهد داد به اهداف راهبردی خود در قبال گرجستان دست یابد.

رایس افزود:  بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه ناتو در برگیرنده نکات مهمی است که در میان آنها حمایت ناتو از یکپارچگی ارضی گرجستان، استقلال و حاکمیت ملی این کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اظهارداشت: اعضای ناتو به روسیه اجازه نخواهد داد به هدف راهبردی خود که تضعیف دولت دمکراتیک گرجستان است جامه عمل بپوشاند و با تهدید یکپارچگی ارضی این کشور موجبات ضعف آن را فراهم آورد.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت: به روسیه می‌گوییم که اجازه نمی‌دهیم که خط قرمز در برابر ملت‌ها ترسیم کند و مانع از الحاق آنها به ناتو شود.

رایس درعین‌حال اعلام کرد که هیچ شتابی در الحاق گرجستان و اوکراین به ناتو ندارد و این موضوع در دستور کار نشست ماه دسامبر بررسی خواهد شد.

یاپ دو هوپ شفر ،دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی هم در نشست خبری خود در حاشیه اجلاس وزیران خارجه این سازمان در بروکسل، هشدار داد که ناتو تا زمان ادامه اشغالگری روسیه در گرجستان، با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

وی که از روسیه به‌خاطر اجرا نکردن تعهداتش به خروج نیروهای نظامی از گرجستان به شدت خشمگین بود همچنین اعلام کرد که روابط ناتو با روسیه به خاطر عملیات نظامی این کشور علیه گرجستان دیگر همانند قبل نخواهد بود.  وی اعلام کرد: ناتو همچنان از عضویت گرجستان در این سازمان استقبال می‌کند و به‌نظر من این کشور می‌تواند به‌زودی یکی از اعضای ما باشد.

ناتو درحالی به‌طور تمام عیار در مقابل مسکو ایستاد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تصمیم‌گیری‌های این سازمان را جانبدارانه، یکطرفه و مغرضانه دانست.
لاوروف در واکنش به بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: در این بیانیه بی‌طرفی رعایت نشده است و سرعت عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان به اقدامات دولت گرجستان بستگی دارد.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که ناتو در واقع میخائیل ساکاشوویلی رئیس‌جمهوری گرجستان را تحت محافظت خود قرار داده است.

این تقابل در حالی صورت می‌گیرد که به احتمال زیاد اقدام‌های تنبیهی غرب مانند به تعلیق درآوردن روابط ناتو با روسیه کارآمدی لازم را نخواهد داشت. غرب اکنون ابزار ایستادن در مقابل روسیه قدرتمند را در اختیار ندارد و به همین خاطر این کشور آسیبی را در مقابل این قبیل تصمیم‌ها نخواهد دید.

پیامی برای مسکو

کارل شوارزنبرگ، وزیر امور خارجه جمهوری چک هم پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: پیام این نشست برای مسکو بسیار شفاف است؛ عقب نشینی سربازان، عدم‌مداخله در امور داخلی گرجستان، عدم‌نقض مرزهای گرجستان و احترام به حاکمیت گرجستان.

کد خبر 61033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز