شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: واردات بی‌رویه کالاهای چینی به کشورمان موجب شده است تا اکنون بسیاری از صنایع در معرض نابودی و ورشکستگی قرار گیرند.

 این رویه، نابودی صنایعی را که روزگاری سهم عمده بازار داخلی را در اختیار داشته‌اند به‌دنبال داشته است. صنایع کیف و کفش، چرم، لاستیک‌سازی، سیم و کابل، سینک‌سازی و...از جمله صنایعی هستند که در سال‌های اخیر زیان‌های بسیاری را به‌دلیل از دست دادن بازار داخلی و کاهش توان رقابتی خود متقبل شده‌اند چرا که واردات قانونی و غیرقانونی کالاهای چینی با قیمت و کیفیت پایین‌تر موجب شده ادامه فعالیت این صنایع با مشکلات بسیاری مواجه شود.

تازه‌ترین اخبار حاکی از سهم 20درصدی واردات کالاهای چینی در بازار سینک‌های ظرفشویی است و افزایش واردات سینک‌های غیراستاندارد و سمی چینی تهدید بزرگی برای تولیدکنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. مدیر فروش و بازاریابی بزرگترین شرکت تولیدکننده سینک کشور، با بیان این مطلب ‌می‌گوید: حدود 7ماه از ورود سینک‌های غیراستاندارد و سمی چینی به کشور می‌گذرد و هنوز هیچ مرجع رسمی اقدامی برای جلوگیری از واردات آن انجام نداده است.

این روند موجب شده تا اکنون حجم بسیار زیادی از سینک‌های ظرفشویی غیراستاندارد چینی در بازار توزیع شود که به هیچ وجه استانداردهای لازم را دارا نیست.اردشیر بذرافشان، می‌افزاید: مواد به‌کار رفته در تولید این سینک‌ها سلامت جامعه را تهدید می‌کند. گرچه قیمت سینک‌های چینی غیراستاندارد وارداتی 20 درصد ارزان‌تر از سینک‌های استاندارد داخلی است اما چنانچه تولیدکنندگان داخلی با نادیده گرفتن استانداردهای جهانی از عنصر «منگنز» به جای «نیکل» در تولید سینک استفاده کنند در مقایسه با محصولات مشابه چینی تولیدات به‌مراتب ارزان‌تری ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عرضه این محصولات ظلم بزرگی به مصرف‌کننده است، گفت: این کالاهای غیراستاندارد در حالی وارد کشور می‌شود که تولید‌کننده داخلی با شرایط دشواری مانند تامین مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید روبه‌رو است و نبود نظارت دقیق بر واردات این کالاها در آینده نزدیک تهدید بزرگی برای صنایع داخلی خواهد بود. به گفته این مدیر فروش و بازاریابی، حدود 6 سال پیش با ورود سینک‌های خارجی همراه مسافر در فرودگاه‌های کشور مواجه بودیم اما با رشد مناسب صنعت سینک‌سازی‌ در سال‌های اخیر، اکنون تولید بیش از 100 مدل سینک و صادرات به بیش از 35 کشور دنیا را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 6کارخانه تولیدی سینک‌سازی‌ در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: سالانه 5/1 میلیون عدد سینک در کشور تولید می‌شود و  این در حالی است که نیاز سالانه کشور به این کالا حدود 2/1 میلیون است. با این روند واردات سینک‌های غیراستاندارد چینی منجر به تعدیل نیروی کار و یا بیکاری 5هزار نفر از افراد شاغل در صنعت سینک‌سازی‌ کشور خواهد شد.هوشنگ بصیر، مدیر مهندسی یکی از واحدهای تولیدکننده سینک، در زمینه مواد تولیدی سینک‌های چینی وارداتی، گفت: متأسفانه پس از انجام آزمایش‌های متعدد نتایج نگران‌کننده‌ای در زمینه کیفیت این کالاها به دست آمده است، چرا که کروم و نیکل 2 ماده اصلی تولید سینک بوده اما برای تولید سینک‌های چینی عنصر ارزان‌تر «منگنز» جایگزین «نیکل» شده است.

وی با تاکید بر اینکه «منگنز» یک عنصر سمی و دارای تاثیرات منفی در سینک‌های ظرفشویی است، افزود: وجود منگنز منجر به کاهش مقاومت سینک در برابر زنگ زدگی نیز می‌شود. سید علی لاله‌آبادی،  رئیس اداره فروش یکی از شرکت‌های داخلی تولید سینک نیز خواستار در اختیار قرار دادن ال.سی‌های ارائه‌شده از سوی دولت به تولیدکنندگان داخلی به جای واردکنندگان شد تا کالای داخلی با قیمت مناسب و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید و عرضه شود.

کد خبر 61274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز