شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ و مُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن

دعای روز بیست و پنجم  رمضان

خدایا ! مرا در این ماه، دوستِ دوستانت و دشمنِ دشمنانت قرار ده
در حالی که پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت باشم،
ای نگهدار دل‌های پیامبران

تولّی و تبرّی

بخش اول دعای شریف روز بیست و پنجم به یکی از اصول مهم اسلامی یعنی تولّی و تبرّی اشاره دارد؛ تولی به معنای دوستی با دوستان خدا و تبری دشمنی با دشمنان خداست.

این اصل اسلامی آنقدر مهم است که در سخنان گهربار اهل بیت ع  آمده است که مگر دین غیرحب و بغض است.

بدیهی است که هر شأنی از شئونات آدمی در وجود او موطنی دارد و موطن محبت و نیز کینه و عداوت، قلب است. لذا از آنجا که آدمی دارای یک قلب است، ممکن نیست که با آن، هم دوستان خدا را دوست داشته باشد و هم دشمنان خدا را دوست بدارد؛ یعنی دوستی این دو هیچگاه جمع نمی‌شود.

از این‌رو اگر کسی دشمنان خدا را دوست بدارد، در واقع علامتش آن است که دوستان و اولیای او را دوست ندارد، مگر آن که از دوستی آنان دست بردارد و پس از توبه به درگاه احدیت، دوستی خدا و اولیایش را در دل خود جای دهد.

عمل به سنت پیامبر اکرم

در بخش دوم دعا، توفیق عمل به سنت پیامبر اکرمص را از خداوند متعال خواستاریم.از نظر قرآن کریم اطاعت مطلق از پیامبرص و عمل به سنت او بدون کم و کاست واجب است، چون آن حضرت هیچ سخنی از پیش خود و از هوای نفس نمی‌گوید و هر امر و نهی‌ای که می‌کند، همه وحی است که از جانب پرودگار می‌رسد؛ « وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحی‏».

آیاتی که بر وجوب اطاعت از پیامبرص دلالت دارند، بسیار است.  نکته جالبی که در پایان دعا آمده که خود دلیلی بر وجوب اطاعت از پیامبران است این است که خداوند متعال نگهدارنده انبیا از خطا و لغزش است و کسی که در حفظ و عصمت خدا باشد، بی‌شک همه اعمال و رفتار و گفتار او حق و الهی خواهد بود و تبعیت از چنین کسی برای رسیدن به حق و سعادت ابدی، قطعا لازم و واجب است.

کد خبر 6155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز