سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه در مناقشه قفقاز خطر تشدید تنش با غرب را افزایش داده است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، هر دو پارلمان روسیه از دیمیتری مدودف، رییس جمهور این کشور خواستند تا استقلال دو منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت بشناسد و این در حالی روی داد که اروپا و آمریکا در این باره هشدار داده بودند.

این رای‌ انتقاد سنگین برلین، بروکسل و پاریس را برانگیخت. این تصمیم نمایندگان مجلس روسیه تا زمانی که مدودف موافقت نکند، بی‌اثر خواهد بود. از جانب کرملین فقط به این پاسخ بسنده شده است که رییس جمهور به بررسی این تصمیم خواهد پرداخت. در صورتی که مدودف موضع پارلمان را تایید کند، بی‌شک روابط تنش‌آلود میان روسیه و غرب رو به وخامت خواهد گذاشت. آمریکا و اروپایی‌ها بر حفظ تمامیت ارضی گرجستان تاکید دارند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از مدودف خواسته است درخواست پارلمان را نپذیرد. وی پس از نشستی با فردریک راینفلد، نخست‌وزیر سوئد در استکهلم گفت: «این خلاف معاهدات بین‌المللی است.» به گفته وی، این تصمیم او را «به شدت نگران» کرده است. مرکل ادامه داد که در صورت موافقت مدودف، «وضعیت مشکل و بغرنجی» در خصوص تمامیت ارضی گرجستان پیش خواهد آمد.

اتحادیه اروپا هم درخواست روسیه را رد خواهد کرد. یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «این اتحادیه از تمامیت ارضی گرجستان حمایت می‌کند.» مدودف به تازگی صراحتا با تمایل آبخازیا و اوستیای جنوبی برای استقلال همنوایی کرده بود. رسانه‌های دولتی روسیه در حال حاضر رای اخیر مجلس‌های این کشور را به عنوان اقدامی میهن‌پرستانه انعکاس می‌دهند. برای همین فشار بر کرملین برای موافقت با استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی بسیار است.

بوریس گریزلوف، رییس دوما گفت وی پیش‌بینی می‌کند «در مدتی کوتاه» مدودف به تصمیم پارلمان واکنش نشان دهد. سرگی میرونوف، رییس شورای فدراسیون هم دلیل رای اخیر را این دانست که پس از «تجاوز گرجستان به اوستیای جنوبی» دیگر شهروندان روسی یا ساکنان آبخازی نمی‌توانند در شهری گرجی زندگی کنند.

از دست رفتن زمین برای گرجستان
گرجستان در صورت استقلال این دوستان بخش وسیعی از قلمرو خود را از دست خواهد داد. روسیه اولین کشوری خواهد بود که خودمختاری اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت می‌شناسد. در اوایل دهه 90 میلادی این استان‌ها دولت‌های خودشان را داشته و خواستار استقلال بوده‌اند.

ناظران در همین حال نامحتمل می‌دانند که کرملین در واکنش به رای پارلمان عجله به خرج دهد. ویاچسلاو نیکونوف، کارشناس سیاسی روس گفت در صورتی که اوضاع پیچیده بماند، مسکو می‌تواند فشار سیاسی را بر گرجستان و ناتو اعمال کند.

جنگ میان روسیه و گرجستان پس از آ‌ن در گرفت که تفلیس اوایل اوت نیروهایش را به اوستیای جنوبی اعزام کرد. ارتش روسیه پس از این حمله، این استان جدایی‌طلب را تصرف و نیروهای گرجی را وادار به عقب‌نشینی کرد. روسیه با وجود قول به غرب برای عقب‌نشاندن نیروهایش، روز گذشته همچنین در مواضعی راهبردی حضور خود را حفظ کرد.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه تهدیدهای غرب را مبنی آنکه جلوی پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی خواهند گرفت، رد کرده است. وی به خبرنگاران گفت: «ما هیچ منفعتی در این عضویت نمی‌بینیم.»

پوتین اعلام کرد کشورش توافقنامه‌ها با سازمان تجارت جهانی را به حال تعلیق در می‌آورد. با این وجود، مذاکرات درباره پیوستن به این سازمان ادامه می‌یابد. پوتین گفت: «اما ما به شرکای‌مان درباره این ضرورت اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که برخی توافق‌های انجام گرفته را که در تضاد با منافع روسیه باشد، کنار می‌گذاریم.» با این حال وی در این باره که چه توافقنامه‌هایی مد نظرش است، چیزی نگفت.

کد خبر 61660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز