یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین

دعای روز بیست و ششم رمضان

خدایا ! کوشش مرا در این ماه قدر دانسته
و گناهم را آمرزیده و کردارم را پذیرفته و
عیبم را پوشیده بدار، ای شنواترین شنوندگان

سعی مشکور

در بخش اول دعا، سعی مشکور را از درگاه احدیت طلب می‌کنیم. سعی در لغت به معنای راه رفتن سریع است به گونه‌ای که به دویدن نرسد. همچنین به جدیت در عمل نیز سعی گفته می‌شود.

در قرآن و روایات به خود عمل نیز سعی اطلاق می‌شود؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید:«و ان لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست.» علاوه این  از این آیه برمی‌آید که سعی هم در کارهای خیر و هم در کارهای شر معنا دارد.

قرآن کریم انسان ها رادر این زمینه یعنی نسبت به عملکرد آنان به 2 دسته کلی تقسیم کرده: دسته‌ای را طالب دنیا معرفی کرده که روی به آخرت ندارند و در خواسته‌های دنیوی خود مشغول و از حقایق و عاقبت امور غافلند. خداوند متعال خواسته آنان را اگر بخواهد، در همین دنیا می‌دهد و در آخرت آنان اهل دوزخ‌اند؛

اما دسته دوم کسانی هستند که آخرت بین و آخرت محورند و در انجام اعمال عاقبت‌اندیشی می‌کنند و به آنچه در نهایت به سعادت اخروی و ابدی می‌انجامد، گرایش داشته و در آن سعی و کوشش می‌کنند. اینان کسانی هستند که سعی‌شان مشکور است؛ یعنی خداوند به شکرانه سعی در مسیر حق، پاداش نیکو به آنان عطا می‌کند.

گناه آمرزیده شده

در یک نگاه کلان نسبت به عاقبت گناهان، آن‌ها را می‌توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد.

بدیهی است که گناه هرچه باشد اگر به عفو و بخشش خدا نینجامد، عاقبت شومی را برای انسان رقم می‌زند. لذا در این دعا از خداوند متعال عاجزانه و با اخلاص تقاضا می‌کنیم که گناهان ما را ببخشد و ما را از گرفتاری به عاقبت سوء آن نجات بخشد.

عمل پذیرفته شده

امام علیع می‌فرماید:«هیچ عملی با تقوا کوچک و کم نیست؛ چطور می‌تواند کم باشد در حالی که مقبول است؟» این سخن امیرمومنانع برگرفته از آیه 27سوره مائده است که می‌فرماید:«خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد.»

بنابراین عملی مورد قبول خداوند است که نه از روی هوا و هوس و نه از روی ریا و نه برای رسیدن به مال و مقام دنیا بلکه خالص برای خدا و از روی تقوا انجام شود.

کد خبر 6225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز