چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

محمد سرابی: «لابی» در اصل به معنی سرسرا است؛ فضایی که در ساختمان‌های پر رفت‌وآمد رسمی وجود دارد و اغلب هم در قسمت ورودی ساخته می‌شود.

مثلاً بیشتر هتل‌ها سالن‌های کنفرانس و ساختمان‌های دولتی سرسراهای بزرگی با میز و مبل‌های راحت دارند و معمولاً چند نفر در آن مشغول گفت‌وگو هستند.

   تا اینجا لابی بیشتر یک اصطلاح معماری بود، ولی در سیاست، لابی معنای دیگری دارد که بیشتر به کار آن مربوط می‌شود. لابی به نفوذ و زدوبندهای سودجویانه گفته می‌شود. این اصطلاح از آنجا ساخته شد که در پارلمان‌ها و مرکزهای تصمیم‌گیری بزرگ، قبل از برگزاری جلسه‌ها کسانی در سرسرای ساختمان به سراغ یک مدیر یا نماینده می‌آمدند و با پیشنهادهای مالی یا حتی تهدید رأی و نظر او را درباره موضوع جلسه تغییر می‌دادند.

مثلاً در پارلمان یک کشور اروپایی موضوعی در حال بررسی است که به سرمایه‌گذاری در خاورمیانه مربوط می‌شود.

در هنگام بحث و تصمیم‌گیری رأی عده‌ای از نمایندگان به نفع استخراج بیشتر نفت تغییر می‌کند، در حالی که قبلاً چنین احتمالی وجود نداشته. اگر مشخص شود که عوامل شرکت‌های نفتی بزرگ نمایندگان را به نفع خود قانع کرده یا فریب داده‌اند، در آن صورت می‌گویند «لابی نفتی بر رأی پارلمان تأثیر گذاشته است.» البته این اتفاق باید چند بار به شکل مشابه تکرار شده باشد و با یک بار نمی‌توان از کلمه لابی استفاده کرد.

 در بیشتر مرکزهای تصمیم‌گیری جمعی دنیا گروه‌هایی وجود دارند که مسائل را به نفع خود تغییر می‌دهند یا سرعت کارها را کم و زیاد می‌کنند. اگر چه ممکن است این گفت‌وگو‌ها حتماً در سرسرای ساختمان اتفاق نیفتد، ولی نام لابی هنوز هم برای آن استفاده می‌شود.

کد خبر 62250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز