جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلاش‌های میانجی‌گرانه رییس جمهور آفریقای جنوبی در بحران سیاسی داخلی زیمبابوه ظاهرا شکست خورده است.

روزنامه اتریشی استاندارد از هراره گزارش داد، یکی از نمایندگان حزب مخالف MDC روز پنجشنبه گفت، مخالفان اعتماد خود را به تابو امبکی رییس جمهور آفریقای جنوبی از دست داده‌اند و دیگر انتظار موفقیت ندارند.

ضرب‌الاجل
رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه پیش از این برای مورگان چانگیرای، رییس مخالفان ضرب‌الاجل تعیین کرده و از او خواسته بود تا روز پنجشنبه توافقنامه‌ای را برای تقسیم مسوولیت‌های دولتی امضا کند. موگابه به روزنامه «هرالد» که تحت کنترل دولت است،‌ گفته بود اگر چانگیرای تا روز پنجشنبه این توافقنامه را امضا نکند، او بدون وی کابینه را خواهد چید. وی گفت: «ما احساس می‌کنیم ماه‌هاست در بن‌بست به سر می‌بریم. ما نمی‌توانیم تا ابد در وضعیت بی‌دولتی بمانیم.»

استدلال مخالفان این است که امبکی تلاشی برای حل بحران نمی‌کند، بلکه می‌خواهد به موگابه کمک کند. به گفته آنها، رییس جمهور همانطور که اعلام شده باید دولتش را بدون وزیری از MDC بسازد: «ما در این سیرک مشارکت نخواهیم داشت.» اکنون سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواستار نجات روند مذاکرات شده‌اند.

چانگیرای: «هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم»
چانگیرای از جنبش تغییر دموکراتیک (MDC) که در پارلمان اکثریتی شکننده را در اختیار دارد، پس از چندین دور مذاکره با حزب ZANU(PF) موگابه اعلام کرده است که تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. حزب MDC انتخاب دوباره موگابه را پس از دور دوم انتخابات که جنجال‌برانگیز شد و وی به عنوان تنها نامزد در پایان ماه ژوئن به پیروزی دست یافت، به رسمیت نمی‌شناسد.

یکی از موضوعات مهم مورد مناقشه در این مذاکرات، این موضوع است که نقش آینده موگابه چه خواهد بود. در حالی که MDC فقط نقش نمایندگی را برای او در نظر دارد، موگابه همچنان می‌خواهد سهم خود را از قدرت، تضمین کند.

کد خبر 62503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز