دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی:‌ یک نماینده مجلس از بررسی مسئله مدرک تحصیلی وزیر کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات خبر داد و اعلام کرد که از نظر وزیر علوم مدرک دکترای علی کردان فاقد ارزش علمی است.

به‌دنبال برکناری مصطفی پور محمدی، وزیر سابق کشور، محمود احمدی‌نژاد در اقدامی غیرمنتظره علی کردان را به‌عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کرد.

کردان که توانسته بود ۱۵مردادماه گذشته از مجلس برای تصدی وزارت کشور رای اعتماد بگیرد با انتقادهای زیادی در باره جعلی بودن مدرک دکترای خود روبه‌رو شد تا آنجا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی این موضوع شدند.

در پاسخ به افزایش انتقادها، محمدرضا رحیمی، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران نیز گفت: کسانی که این تهمت را زده‌اند، مدعی هستند که از دانشگاه آکسفورد استعلام کرده‌اند، درصورتی که صحبتی که آنها مطرح کرده‌اند، نادرست است و در محکمه قضائی آنها باید اسناد خود را ارائه کنند.

در پی درخواست و اصرار نمایندگان مجلس برای بررسی صحت مدرک ارائه شده از سوی وزیرکشور، علی لاریجانی، رئیس مجلس هم به علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ماموریت داد تا این موضوع را بررسی و نتیجه را به وی گزارش دهد.

هیأت علمی با فوق دیپلم

نماینده تهران گفت: ‌توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص دانشیار شدن علی کردان وزیر کشور با مدرک فوق‌ دیپلم قانع‌کننده نبود.

الیاس نادران در گفت‌وگویی با اشاره به سؤال مشترک خود و علیرضا زاکانی دیگر نماینده تهران از محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص مدارک تحصیلی علی کردان وزیر کشور که عصر روز یکشنبه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد، به فارس گفت: از وزیر علوم پرسیدیم آیا ورود کردان به مقطع کارشناسی ارشد قانونی بوده؟ که ایشان در جواب گفتند قانون به دانشگاه آزاد اجازه آزمون مستقل را داده و در حال حاضر اطلاعی ندارم که آیا ایشان در آزمون‌های رسمی شرکت کرده یا نه.

طیبه صفایی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با اشاره به حضور عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد در جلسه دیروز این کمیسیون به ایلنا گفت: آقای جاسبی گفتند که گزارش محرمانه‌‏ای از مدرک تحصیلی کردان را به وزیر علوم ارائه داده‌‏اند.

البته عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سه‌شنبه هفته گذشته در جمع تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاهیان دانشگاه آزاد خراسان، تصریح کرد که کردان از دانشگاه آزاد اسلامی هیچگونه مدرک رسمی دریافت نکرده است.

ارزش علمی ندارد

نماینده تهران در مجلس با اشاره به سؤال دیگرشان از وزیر علوم گفت: از آقای زاهدی پرسیدیم آیا آقای کردان دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد و دکترا بوده و اگر این مدارک را دارد از چه دانشگاهی آنها را دریافت کرده؟ که وی در پاسخ به این سؤال عنوان کرد ما درخصوص مدرک کارشناسی ارشد آقای کردان از دانشگاه آزاد استعلام کردیم ولی هنوز جوابی دریافت نشده است.

در مورد مدرک دکترای ایشان نیز تا این لحظه هیچ مدرکی مبنی بر داشتن دکترای علمی یعنی «PHD» به ما ارائه نکرده است.

نادران وجاهت قانونی عضویت هیأت علمی کردان و اینکه وی اجازه تدریس در دانشگاه‌ها را با توجه به مدرک علمی عنوان شده داشته و آیا می‌توان با مدرک کاردانی عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها شد را 2 سؤال دیگر از وزیر علوم عنوان کرد و گفت:‌ آقای وزیر در جواب این سؤال‌ها گفت برای عضویت هیأت علمی در دانشگاه‌ها حداقل فوق‌ لیسانس لازم است، بنابراین داشتن دکترای افتخاری یا فوق‌دیپلم برای عضویت هیأت علمی هیچ دانشگاهی وجاهت قانونی ندارد.

اجرای عدالت

از سوی دیگر، مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری در یادداشتی تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده که از آقای کردان خواسته شود تا عدالت را در مورد خود اجرا کند و صد البته عدالت اجرا نیز خواهد شد اما شاید بهتر آن باشد که قبل از دیگران، خود ایشان تصمیم شجاعانه و عادلانه‌ای که جامعه انتظار آن را دارد، به اجرا بگذارد.

علی‌اکبر جوانفکر در بخشی از یادداشت خود در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: بیش از یک ماه از مطرح شدن موضوع مدرک تحصیلی آقای کردان وزیر کشور سپری شده و طی این مدت انتظار می‌رفت که ایشان مستندات لازم را برای اثبات صحت و درستی مدرک دکترای خود به وزارت علوم ارائه کند اما متأسفانه تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

حال مشخص نیست که آیا جوانفکر موضع شخصی خود را مطرح کرده یا پس از مشاوره با رئیس‌جمهوری به نوشتن این مطلب مبنی بر لزوم کناره‌گیری کردان از وزارت کشور اقدام کرده است؟

مصاحبه درباره جلسه

دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری یادآور شدند که قرار است درباره جزئیات جلسه این کمیسیون با وزیر علوم مصاحبه‌ای انجام ندهند.

علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم هرگونه اظهارنظر، درباره مدرک کردان را به نهایی شدن گزارش این کمیسیون و ارائه آن به رئیس مجلس که احتمالا اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، موکول کرد.

کد خبر 62863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز