دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

غلامرضا کرمی* دکترین دفاعی به‌عنوان دکترین نظامی جمهوری اسلامی تعیین شده و اتکا به نیروها و امکانات خودی اساس و پایه دکترین دفاعی است.

فراموش نکنیم که در خلال جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران، همه شرق و غرب به رژیم بعثی کمک می‌کردند و در یک چنین شرایطی، مردم ما به صحنه آمده و با تمام توان دشمن را از صحنه بیرون کردند.

این همان مسئله اتکا به نیروهای خودی در دکترین دفاعی است.  در بعد تقویت نظامی و ایجاد پایگاه‌های دفاعی نیز همین دیدگاه در جمهوری اسلامی حاکم است.

به‌عنوان مثال ایران رسما اعلام می‌کند که به فناوری ساخت موشک‌های دوربرد  دست یافته است و یا در مانور عظیم دریایی تجهیزات جدید نظامی را به نمایش می‌گذارد. این تجهیزات و نمایش آنها نه برای تهاجم که برای دفاع از مرزهای زمینی و دریایی پیش‌بینی شده است.

نوع سازماندهی ارتش و سپاه هم به تبعیت از دکترین نظامی دفاعی صورت می‌گیرد. تغییراتی که اخیرا در سپاه انجام شده، تشکیل سپاه‌های استانی، تلفیق لشکرها و رده‌های مختلف بسیج و آن شکل خاصی که در دفاع موزاییکی برای بسیج دیده شده، همگی بر همین مبناست.

پس موضع روشن جمهوری اسلامی، دفاع است و این دفاع به وسیله توانمندی‌های داخلی صورت می‌گیرد و اینکه گفته می‌شود روسیه بنا دارد برای ایجاد پایگاه نظامی در داخل خاک ایران با ما همکاری کند، خلاف دکترین دفاعی ماست.

اخیرا مدیر مرکز تحقیقات ایران در روسیه پیشنهاد داده و ادعا کرده است که درصورت حمله آمریکا یا اسرائیل، ایجاد یک پایگاه نظامی توسط روسیه در ایران می‌تواند ضامن نظامی برای ایران باشد.

این سخن به‌هیچ‌وجه با دکترین دفاعی ایران همخوانی ندارد و نمی‌تواند مورد توافق قرار بگیرد.

بنابراین این پیشنهاد از اساس غلط است که اگر روس‌ها یک پایانه موشکی در ایران ایجاد کنند یا یک پایگاه نظامی خارجی در ایران مستقر شود می‌تواند ضامنی برای ایران در مقابل حمله احتمالی آمریکا باشد.

* عضو کمیسیون امنیت ملی

کد خبر 62865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز