شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب حاکم کنگره ملی آفریقا، آینده سیاسی تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی را پس از مطرح‌شدن اتهام مداخله وی در پرونده فساد مالی رئیس این حزب مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، گوئده مانتاشه دبیرکل حزب کنگره ملی آفریقا در این باره در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:ما در میانه بحث و جدل در این باره هستیم.

یکی از قضات دادگاه عالی آفریقای جنوبی که تعقیب قضایی جاکوب زما رئیس حزب کنگره ملی آفریقا را لغو کرده، تابو امبکی را متهم به مداخله در این پرونده کرده است.

این قاضی دادگاه عالی آقریقای جنوبی همچنین تابو امبکی را متهم به مداخله سیاسی جهت جلوگیری از لغو تعقیب قضایی جاکوب زوما رقیب پیشیتن سیاسی خود کرده است.

زوما به اتهاماتی نظیر فساد ، کلاهبرداری و پولشویی متهم بود . نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 افریقای جنوبی همچنین متهم است که در فاصله سالهای 1999 تا سال 2005 که سمت معاون رئیس جمهوری افریقای جنوبی را بر عهده داشت از شرکت تسلیحاتی فرانسوی تالس ، رشوه دریافت کرده است.

البته او کنون از تعقیب قضلایی منع شده وانتظار می‌رود در سال 2009 از سوی حزب کنگره ملی آقریقا مقام ریاست جمهوری این کشور را عهده دار شود.

روزنامه تایمز آفریقای جنوبی در گزارشی نوشته است که انتظار می‌رود حزب کنگره ملی افریقا از تابو امبکی درخواست کند به دلیل مداخله در پرونده ژاکوب زوما، از مقام خود کناره گیری کرده و یا با رای عدم اعتماد در پارلمان مواجه شود.

اما تصمیم خاصی به طور رسمی درباره آینده سیاسی تابو امبکی تا پایان جلسه کمیته اجرایی حزب کنگره ملی آفریقا در روز یکشبنه 21 سپتامبر اعلام نخواهد شد. 

با وجود اینکه تعدادی از متحدان سیاسی زوما در کمیته اجرایی حزب کنگره ملی آفریقا عضویت دارند، این کنگره از نظر قانونی نمی‌تواند از رئیس جمهور درخواست کناره گیری بنماید.

امبکی به دلیل اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تجارت در میان سرمایه گذاران محبوبیت دارد، اما گفته می‌شود به دلیل اقدامات وی در تحت‌الشعاع قرار دادن زوما که از رقبای سیاسی‌اش محسوب می‌شود وی دیگر از چندان محبوبیتی برخوردار نیست.

تابو امبکی در ماه دسامبر سال 2007 با شکست در انتخابات حزب کنگره ملی، ریاست این حزب را به جاکوب زوما واگذار کرد.او در سال 1999 پس از نلسون ماندلا قهرمان مبارزات ضد تبعیض نژادی آفریقای جنوبی به مقام ریاست جمهوری این کشور رسیده بود.

کد خبر 63847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز