دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وحید هاشمیان در سال ۱۳۵۵در تهران متولد شد. وحید تا مقطع دیپلم درس خوانده و ۲ خواهر و ۲ برادر دارد. وی غیر از فوتبال به شنا و یوگا علاقه دارد

وحید هاشمیان

زمانی که در دقایق ابتدایی دیدار تیم‌های ایران و قزاقستان در چارچوب بازی‌های آسیایی بانکوک یک جوان جویای‌نام ایرانی با ضربه‌ای زیبا توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد، تلویزیون تایلند نام وحید هاشمیان را روی تصویر به نمایش درآورد و همانجا بود که بسیاری از مردم با نام او به عنوان یک مهاجم آشنا شدند.

وحید مثل بسیاری دیگر از فوتبالیست‌های تهرانی بازی خود را از محله‌های جنوب شهر آغاز کرد. در سال ۱۳۷۳ او به همراه تیم جوانان فتح تهران از دسته دوم به دسته اول صعود کرد و یک سال بعد به همراه این تیم عنوان سوم جوانان باشگاه‌های تهران را به دست آورد.

در سال ۱۳۷۵، هاشمیان به همراه تیم بزرگسالان فتح نایب قهرمان باشگاه‌های تهران شد و پس از آن به تیم فوتبال پاس پیوست. وی در سال ۱۳۷۷ با سبزپوشان پاس به عنوان نایب قهرمانی لیگ کشور دست‌یافت و از همین تیم نیز در جمع ملی‌پوشان کشورمان حاضر شد و توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی بانکوک را برگردن بیاویزد.

بازی‌های خوب وحید باعث شد که مدیران استعدادیابی هامبورگ با مسوولان وقت پاس گفت و گو کنند، در نتیجه او به عنوان پنجمین بازیکن ایرانی به بوندس‌لیگا رفت.

در نخستین حضورش در هامبورگ فرصت چندانی برای خودنمایی نیافت، اما در همان دقایقی که به میدان رفت موفق شد یک گل برابر ترابوزان اسپور ترکیه در رقابت‌های مقدماتی جام باشگاه‌های اروپا به ثمر برساند.

وی به همراه تیم ملی کشورمان در سال ۲۰۰۰ موفق شد قهرمانی مسابقات غرب آسیا را در اردن به چنگ آورد. بنا به دلایلی وحید به مدت ۵/۳ سال از تیم ملی فاصله گرفت.

پس از یک دوره بسیار سخت، وحید سر از تیم فوتبال بوخوم در دسته دوم بوندس‌لیگا درآورد. وی در دسته دوم بوندس‌لیگا نیز بسیار خوش درخشید و توانست با مربیگری پیتر نویرورر در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به دسته اول بوندس‌لیگا بازگردد.

در این فصل بیشتر به عنوان یار جانشین به میدان می‌آمد و موفق شد ۱۰ گل حساس نیز برای بوخوم به ثمر برساند.

اوج هنرنمایی وحید به فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ بازمی گردد که توانست با زدن ۱۶ گل رکورد خوبی از خود برجای بگذارد. بوخوم به لطف گل‌های او توانست به رقابت‌های جام یوفا راه یابد. فصل بعد را در بایرن مونیخ سپری کرد و در نهایت او به همراه سرخ‌پوشان باواریایی به مقام قهرمانی بوندس‌لیگا و لیگاپوکال رسید.

هاشمیان در بازگشت مجدد به تیم ملی نیز بسیار خوش درخشید و با گل‌های حساسش مقابل قطر و ژاپن راه صعود ایران به رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ را هموار کرد. او حتی در رقابت‌های مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا نیز با زدن یک گل به کره‌جنوبی روحیه فوق‌العاده‌ای به ایران پس از نتیجه ناامیدکننده مساوی مقابل سوریه در تهران داد.

وحید در ۵۰ بازی ملی ۱۵ گل به‌ثمر رسانده است. (۴ گل به قزاقستان، ۲ گل به قطر، ۲ گل به‌ ژاپن، ۱ گل به عمان، توگو، کاستاریکا، بوسنی و هرزگوین، کره‌جنوبی و جامائیکا).

زندگینامه: وحید هاشمیان

او پس از رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و گفت که ترجیح می‌دهد فضا را برای جوان‌ترها باز کند.

وحید هاشمیان بهترین گلزن در میان لژیونرهای ایرانی بوندس‌لیگا بوده و ۳۸ گل در این رقابت‌ها به‌ثمر رسانده است.

هاشمیان در دوران بازی همواره در زمره بازیکنان اخلاق‌مدار فوتبال کشورمان بود و از سوی فدراسیون فوتبال عنوان بازیکن اخلاق فصل ۹۰-۸۹ را نیز از آن خود کرد.

وحید هاشمیان فوتبالیست سرشناس و لژیونر کشورمان کهنهم دی‌ماه ۱۳۸۹ به پرسپولیس پیوسته بود، در سی و ششمین سالروز تولد خود و همزمان با یک ‌ماهگی دخترش النا برای همیشه از عرصه بازی فوتبال خداحافظی کرد.

هاشمیان قبل از خداحافظی از بازی فوتبال مدرک مربیگری درجه A یوفا را نیز با شرکت در کلاس‌های مخصوص دریافت کرد.

افتخارات وحید هاشمیان:

  • نایب قهرمان لیگ آزادگان با تیم پاس تهران در سال ۱۳۷۷
  • قهرمانی بازی‌های آسیایی بانکوک در سال ۱۹۸۸
  • مقام سوم بوندس‌لیگا با تیم هامبورگ سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹
  • قهرمانی بازی‌های غرب آسیا جام ملک حسین، اردن سال ۲۰۰۰
  • صعود از دسته دوم لیگ آلمان به دسته اول با تیم بوخوم سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱
  • صعود به جام یوفاکاپ با تیم بوخوم سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳
  • قهرمانی باشگاه‌های آلمان با تیم بایرن مونیخ سال ۲۰۰۵- ۲۰۰۴
  • قهرمانی لیگا پوکال با بایرن مونیخ سال ۲۰۰۵- ۲۰۰۴
  • صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان

بازگشت به فوتبال در قامت مربی:

زندگینامه: وحید هاشمیان

وحید هاشمیان بعد از خداحافظی از دنیای بازی، تقریباً ۳ ماه بعد دوباره به چمن سبز فوتبال بازگشت اما این بار در قامت سرمربی.

او در نخستین تجربه مربیگری خود با تیم هالستنبک - رلینگن در لیگ دسته پنجم آلمان مقابل لوروپ قرار گرفت و با نتیجه  ۱- صفر به پیروزی رسید.

هاشمیان در سال ۱۳۹۸ دستیار ویلموتس شد

کد خبر 63998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز