همشهری آنلاین: برخی از کشورهای جهان واردات مواد حاوی شیر خشک از چین را به دلیل خطر آلودگی شیمیایی آن‌ها ممنوع کردند.

به گزارش بی بی سی، پس از آن که کشورهای آفریقایی گابون، توگو و بنین ده‌ها هزار کارتن شیر خشک وارداتی از چین را به فروشنده پس فرستادند، روز جمعه، 26 سپتامبر (5 مهر)، مقامات وزارت بهداشت لیبی اعلام کردند که واردات شیرخشک و اقلام خوراکی حاوی این ماده از چین را ممنوع کردند.

در پی انتشار خبر ابتلای چند هزار کودک چینی به بیماری های کلیوی و مرگ تعدادی از آنان در اثر مصرف انواعی از شیر خشک ساخت داخل، بسیاری دیگر از کشورهای جهان، از جمله ایران و افغانستان، دستور منع خرید این کالا را صادر کردند.

همچنین، روز جمعه گزارش شد که سازندگان برخی از کالاهای خوراکی حاوی شیر خشک در چین نیز تصمیم گرفته اند اقلام تولیدی خود را از بازار جمع آوری کنند.

پیش از این، سازمان های نظارت بر مواد خوراکی در سنگاپور گزارش کرده بودند که در انواعی از شکلات ها و شیرینی های وارداتی از چین آثار وجود افزودنی غیرمجاز ملامین یافت شده است.

مصرف شیرخشک حاوی ملامین دهها هزار نوزاد چینی را بیمار کرده است.

همزمان، فروشگاه های مواد غذایی در شماری از کشورهای جهان نیز از بیم آلودگی اقلام خوراکی وارداتی از چین، اقدام به جمع آوری برخی از این کالاها کردند.

از جمله سازمان نظارت بر مواد غذایی کانادا و یکی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در بریتانیا فروش یکی از مارک های مشهور شکلات ساخت چین را متوقف ساختند.

مقامات اتحادیه اروپا نیز توصیه کرده اند آزمایش های بیشتری روی اقلام خوراکی خریداری شده از چین که حاوی شیرخشک است صورت گیرد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد - یونیسف - و سازمان بهداشت جهانی تولید و فروش شیر خشک آلوده توسط سازندگان چینی را محکوم کرده و نبود نظارت لازم بر تولیدکنندگان را مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

رسوایی شیر آلوده

دو هفته پیش گزارشی از ابتلای تعدادی نوزدان چینی به بیماری های کلیوی انتشار یافت و اعلام شد که عامل بروز این عوارض مصرف انواعی از شیر خشک ساخت آن کشور بوده است.

پس از آن، دولت چین اعلام کرد که در بیست و دو مارک شیرخشک ساخت این کشور افزودنی غیرمجاز ملامین به کار رفته که در نتیجه آن، بیش از پنجاه هزار کودک بیمار شده و چند تن از آنان جان داده اند.

هدف سازندگان از افزودن ملامین به شیرخشک این بوده است که هنگام آزمایش این محصولات، پروتئین موجود در آنها بیش از میزان واقعی به نظر برسد.

به گفته پزشکان چینی، مصرف این ماده توسط نوزادان باعث ایجاد سنگ کلیه و حتی از کارافتادگی کلیه ها می شود و در موارد حاد، مرگ نوزاد را در پی می آورد.

پیشتر، مقامات چینی شمار کودکانی را که در نتیجه مصرف شیر خشک آلوده در بیمارستان‌های آن کشور بستری شده اند حدود سیزده هزار نفر اعلام کردند اما آمار جدیدی در این مورد انتشار نداده اند.

براساس گزارش های رسیده از چین، مصرف شیرخشک آلوده تنها به نوزادان انسان آسیب نرسانده بلکه نوزاد حیوانات را هم مبتلا کرده است.

به گزارش یک نشریه چینی، مسئولان باغ وحش شهر هانگژو در شرق چین گفته اند که در یک شیربچه و دو نوزاد اورانگ اوتان که با این نوع شیر تغذیه شده بودند علائم سنگ کلیه مشاهده شده است.

در عین حال، در خارج از سرزمین اصلی چین، بروز این بیماری در اثر مصرف شیرخشک آلوده تنها از هنگ کنگ گزارش شده و مقامات هنگ کنگی آمار مبتلایان را پنج نوزاد اعلام کرده اند.

در نتیجه گسترش فعالیت بخش خصوصی در چین، این کشور در سال های اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی از جمله در زمینه صادرات برخوردار شده که در مواردی با سهل انگاری لازم در نظارت بر فعالیت تولید کنندگان و فساد همراه بوده است.

طی یک سال اخیر، گزارش هایی از استفاده از مواد غیرمجاز در ساخت اسباب بازی و همچنین تولید و عرضه دارو بدون انجام آزمایش های ضروری انتشار یافت باعث نگرانی مصرف کنندگان خارجی و داخلی شد.

کد خبر 64328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز