گروه بین‌الملل: در حمله شورشیان حزب کارگران کردستان ، پ‌ک‌ک، به یک ایست بازرسی ارتش ترکیه در استان حکاری در جنوب شرقی این کشور، 15نفر از سربازان ارتش ترکیه کشته شدند.

ستاد ارتش ترکیه روز گذشته در بیانیه‌ای،  اخبار مربوط به حمله جمعه شب اعضای پ‌ک‌ک به پاسگاه‌های مرزی این کشور را تایید و اعلام کرد در این حملات 38نفر از جمله 23شورشی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش  در بیانیه خود افزوده است: مهاجمان مسلح که بعد از ظهر روز جمعه از طریق شمال عراق وارد خاک ترکیه شده بودند، در منطقه مرزی شمدینلی به یک پاسگاه ژاندارمری حمله کردند.

این درگیری خونین‌ترین درگیری سال‌جاری بین ارتش ترکیه و جدایی طلبان کرد بود.

ستاد ارتش ترکیه با عنوان اینکه درگیری‌ها در استان حکاری ادامه دارد، افزود: 2نظامی ترک در جریان این درگیری‌ها ناپدید شده‌اند.

در پی این حمله بالگردها و توپخانه‌های ترکیه مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق را بمباران کردند. نیروهای امنیتی هم تحت پوشش هواپیماهای اف-16 عملیات گسترده‌ای را علیه جدایی طلبان انجام دادند.

جنگنده‌های ارتش ترکیه در هفته‌های اخیر چندین بار پایگاه‌های جدایی طلبان پ‌ک‌ک در شمال عراق را بمباران کرده‌اند و 240نفر از اعضای این گروه را هم در حملات زمینی به شمال عراق کشته‌اند.

در حالی که قرار است روز دوشنبه پارلمان ترکیه طرح مجوز به ارتش این کشور برای حمله به مواضع جدایی طلبان پ‌ک‌ک در شمال عراق را به‌مدت یک سال دیگر تصویب کند، حمله‌ جمعه شب نیروهای پ‌ک‌ک به پاسگاه مرزی ترکیه را می‌توان نوعی حمله‌ انتقام‌جویانه دانست.

درگیری‌های بین شورشیان کرد و ارتش ترکیه از اکتبر سال گذشته در پی کشته شدن 12سرباز ترک در نزدیکی مرز ترکیه افزایش یافت.

مقامات ترک اعلام کردند که برای پایان دادن به حملات شورشیان کرد، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.آنکارا اعلام کرده است که پ‌ک‌ک از سال1984 تاکنون نزدیک به 40 هزار شهروند ترک را به قتل رسانده است.

ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا ،پ‌ک‌ک را به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته‌اند.

لغو سفر مقامات ترکیه

در پی حمله پ‌ک‌ک به نظامیان ترکیه، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه سفر
برنامه‌ریزی شده اش را به فرانسه لغو کرد.

عبدالله گل قرار بود در مراسم افتتاح کنفرانس سیاست جهان که  در شهر اویون فرانسه سخنرانی کند.  روز گذشته، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم سفر خود را به آسیای مرکزی ناتمام گذاشت

کد خبر 64901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز