سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۳:۴۲
۰ نفر

محمد سرابی: کسی به تنهایی نمی‌تواند نخست‌وزیر کشور یا در کل سیاستمدار معروفی را ترور کند.

   به تازگی رئیس کمیته تحقیق ترور رفیق حریری گزارش داد که احتمالاً 120 نفر در ترور او دست داشته‌اند و 8 ماه برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌اند. ولی مگر رفیق حریری چه کسی بود؟

   رفیق حریری سال 1944 در شهر «صیدا» لبنان به دنیا آمد. خانواده‌ او نه ثروتمند بودند و نه شهرت داشتند. حریری در رشته بازرگانی تحصیل کرد و مدتی هم در لبنان حسابدار بود. او برای کار به عربستان رفت و مدتی در این کشور زندگی کرد. استعداد فوق‌العاده او در فعالیت‌های اقتصادی باعث شد تا کم‌کم بتواند در شرکت‌های مختلف ترقی کند و از یک حسابدار ساده به مدیر اقتصادی و سپس سرمایه‌گذار تبدیل شود. او در بازگشت به لبنان با تأسیس شرکتی فعالیتش را دنبال کرد. بعد سهام بانک‌های خصوصی را خرید و سپس وارد ساختمان‌سازی و صنعت شد. در آخر هم صاحب یک ایستگاه رادیویی، یک شبکه تلویزیونی و چند روزنامه و مجله شد. ثروت رفیق حریری مدام افزایش پیدا می‌کرد و در دهه 1980 او وارد فهرست 100 ثروتمند بزرگ جهان شد.

رفیق‌حریری

   فعالیت‌های اقتصادی رفیق حریری کاملاً قانونی بود و به دلیل این‌که او توانست به اقتصاد لبنان هم کمک کند در این کشور مورد توجه قرار گرفت. او هم‌زمان با اقتصاد وارد سیاست هم شد. در این هنگام جنگ داخلی 15ساله در کشور لبنان به تازگی تمام شده بود و حریری از سال 1992به عنوان نخست‌وزیر لبنان شروع به بازسازی این کشور جنگ‌زده کرد. او برای بار دوم هم از سال 2000 تا 2004 نخست‌وزیر لبنان شد. وضعیت سیاسی و جغرافیایی لبنان به گونه‌ای است که کشورهای اطراف نفوذ زیادی در آن دارند. رفیق حریری به همین دلیل با بعضی از جریان‌های سیاسی اختلافات زیادی پیدا کرده بود. او در سال 2004 پس از کشمکش‌های فراوان استعفا داد، ولی به علت قدرت اقتصادی، محبوبیت مردمی و سابقه سیاسی هنوز هم از شخصیت‌های مهم لبنان به شمار می‌آمد. در 14 فوریه (26 بهمن) 2005 رفیق حریری که به همراه گارد محافظ خود سوار بر چند خودروی ضدگلوله در بیروت حرکت می‌کرد، بر اثر یک انفجار بسیار شدید کشته شد. در محل انفجار گودال بزرگی ایجاد شد. اجساد 15 نفر کاملاً متلاشی شده و تعداد زخمی‌ها به بیش از 100 نفر رسید. نمای ساختمان هتل «سنت جورج»، که در کنار محل انفجار بود، کاملاً فرو ریخت.

محل انفجار و کشته شدن حریری

   سیاستمداران لبنانی همدیگر را به دست داشتن در ترور مردی که به او آقای لبنان می‌گفتند، متهم کردند و سرانجام از بازرس‌های بین‌المللی خواستند تا در باره ترور حریری تحقیق کنند. گروه تحقیق در همان ابتدا اعلام کرد که این ترور کار یک گروه تروریست معمولی نیست و احتمالاً نیروهای دولت  کشوری خاص  یا واحدهای ارتشی توانسته‌اند این ترور بزرگ را انجام دهند.

   رفیق حریری زمانی که در عربستان کار می‌کرد با همسرش «نازک» آشنا شد و ازدواج کرد. او 5 پسر و یک دختر داشت. سعد حریری، فرزند او، اکنون یکی از فعالان سیاسی لبنان است.

   خانواده حریری الان ثروتمند و مشهور هستند.

کد خبر 65701

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز