چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که جوانترها و حتی میانسالان از افراد پیر خانواده قد بلندتر هستند؟

حتی این موضوع تا جایی پیش می‌رود که تصور می‌شود شما فکر کنید هرچه افراد خانواده کوتاه قدتر باشند عمرشان طولانی‌تر است.

در حالی که کوتاه شدن قد در افراد کهنسال بیشتر به تحلیل رفتن استخوان‌ها و دیگر اثرات کهولت سن باز می‌گردد برخی از محققان ادعا می‌کنند که این موضوع اصلا اتفاقی نیست. آنها مدعی هستند که بسیاری از افرادی که کوتاه قد و جثه ریزتری دارند از افراد قد بلند بیشتر عمر می‌کنند اما آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟

موضوع ارتباط سن بالا با قد کوتاه از مدت‌ها قبل مطرح بوده است.مطالعات و تحقیقات هر دو وجه آن را تائید می‌کند. بر اساس تحقیق سازمان بهداشت جهانی زنان ژاپنی رکورد پیرترین زنان جهان با میانگین 86 سال را دارند و جالب آن است که قد زنان ژاپنی بین سال‌های 75 تا 79 سالگی بیشتر از 150 سانتیمتر نیست.

این در حالی است که ما تنها چند سانتیمتر از نسل‌های گذشته خود بلندتر هستیم و سعی می‌کنیم زندگی بهتر و تغذیه بهتر از آنها داشته باشیم. در سال 1820 یک مرد آمریکایی به طور متوسط 39 سال زندگی می‌کرد اما اکنون گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که این میانگین سن اکنون به 75 سال رسیده است.

یک رابطه جالب دیگر آن ارتباط کیفیت زندگی با رشد قد است. محققان معتقدند که زمان‌هایی که استرس در جامعه زیاد است قد افراد به طور میانگین کوتاه‌تر از زمانی است که آرامش در جامعه حکم فرماست.

پاسخی کوتاه در مورد ارتباط قد با سن
پس آیا این حقیقت دارد که افراد کوتاه قد عمر طولانی‌تری دارند؟ جواب کوتاه برای این سوال "ممکن است" تعیین می‌شود. در تمامی تحقیقات انجام شده حالتی مثبت و منفی در مورد این ادعا بوجود آمده که تائید و یا تکذیب آن را غیرممکن کرده است.

آنچه مححقان به آن معتقدند آن است که در برخی از افراد ژنی وجود دارد که باعث می‌شود سیر کهولت در آنها کندتر صورت بگیرد به این معنی که سلول‌های آنهادیرتر پیر می‌شود و در همین حال رشد در آنها به کندی صورت می‌گیرد و به این علت سن بالای آنها با قد کوتاهشان در ارتباط به نظر می‌رسد.

اما تحلیل نهایی چیست؟
قد و علل های بلندی و یا کوتاهی قد ممکن است یک مدرک برای عمر بلند در برخی از موارد خاص باشد و به خصوص در آنان که ژن خاصی که دانشمندان  آن را کشف کرده‌اند وجود داشته باشند اما آنچه در علل طول عمر افراد بیان می‌شود ژن آنها، نوع زندگی، وزن هنگام تولد ،نوع تغذیه در دوران کودکی، واکسن‌ها و انتی بیوتیک‌ها و حتی نوع رژیم غدایی عنوان شده است.

آنچه پزشکان و محققان به طور روشن به آن رسیده‌اند این است که عمر طولانی افراد با تغذیه آنها در دوران جنینی و حتی نوزادی ارتباط داشته و آن را تائید کرده است.

کد خبر 65864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز