شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

محمد سرابی: مشهورترین دزد دریایی که ما می‌شناسیم کاپیتان جک گنجشکه است. با کلاه، چکمه‌ها و تپانچه‌اش که همیشه پر بود.

کلمه انگلیسی دزدی دریایی (pirate)در اصل از یک کلمه لاتین به معنی کسی که در دریا خوش‌شانس است گرفته شده، ولی دزدان‌دریایی خیلی هم خوش شانس نبوده اند.

 دزدی دریایی از دوره باستان رواج داشت ولی در سال‌های استعمار رونق گرفت. در قرن هفدهم کشور‌هایی ما نند انگلیس، فرانسه، هلند، پرتغال و اسپانیا هر کدام  اجناسی مانند طلا، جواهرات، ابریشم، ادویه و مالیات‌های مستعمره‌هایشان را به اروپا می‌فرستادند. این باعث شد تا تجارت وحمل کالاها توسط کشتی‌ها زیاد شود. همان موقع بود که عده ای به فکر سرقت این کالاها افتادند و کم‌کم عده دزدان دریایی زیاد شد.  برای همین استعمارگران کشتی‌ها را مسلح کردند. البته دزدان دریایی هم روش‌هایی را پیدا می‌کردند تا از درگیری با ارتش فرار کنند.

بعضی‌ها هم که عده بیشتر و توپخانه مجهزتری داشتند با کشتی‌های نظامی درگیر می‌شدند. جالب اینکه بعضی از دزدان دریایی با استفاده از رقابت بین استعمارگران و به نمایندگی از یک کشور به محموله‌های کشور دیگری حمله می کردند؛ مثلاَ «سر هنری مورگان»که از دولت انگلیس عنوان کاپیتانی داشت ، دشمن کشتی‌های اسپانیایی محسوب می شد.

بعضی از جزیره‌ها یا انبار‌های دور افتاده محل پهلو گرفتن و توقف کشتی های دزدان‌دریایی بود، ولی آنها هیج وقت به بندرهای بزرگ نزدیک نمی‌شدند، زیرا مجازات دزدی دریایی اعدام بود.

زندگی دزدان‌دریایی سخت‌تر از چیزی بود که به نظر می‌آمد. آنها بیشتر وقت ها در دریاها سرگردان بودند و گاهی هم گم می‌شدند. بیماری‌های مختلف و تشنگی و گرسنگی همیشه آنها را تهدید می‌کرد. آوارگی دایمی بر روی دریا روحیه و طرز فکر آنها را تحت تاثیر قرار داده بود. دزدان دریایی بسیار خرافاتی بودند و به ارواح شیاطین و انواع طلسم‌ها اعتقاد داشتند. خشونت جزیی از زندگی آنها محسوب می‌شد. دزدان دریایی بعد از غارت کشتی‌ها همه سرنشینان را می‌کشتند یا به عنوان برده می‌فروختند.

   با اختراع وسایل جدید دریانوردی که سرعت حرکت و دقت جهت‌یابی را بیشتر می‌کرد، دزدی دریایی کمتر شد و مخصوصاً بعد از ساخت کشتی‌های بخار دیگر داستان مردان یک چشم و بشکه‌های باروت تمام شد. ولی هنوز هم نمونه‌هایی از دزدی دریایی که با استفاده از قایق های تندرو و اسلحه‌های سبک انجام می‌شود، در سواحل آسیای جنوب‌شرقی، آمریکای جنوبی و اقیانوس هند اتفاق می‌افتد. 

 پرچم سیاه مشهور دزدهای دریایی که جمجمه و دو شمشیر را نشان می دهد و در اصل پرچم گروه «کالیکو جک» است، هنوز هم به عنوان مظهر خشونت شناخته می‌شود.

کد خبر 66893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز