همشهری آنلاین: فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت اعلام کرد که یک مارک عمده تخم‌‌مرغ‌های چینی را به دلیل نگرانی از آلودگی با ماده شیمیایی صنعتی ملامین جمع‌آوری می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه اعلام این فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ پس از آن انجام می‌گیرد که مقامات در هنگ‌‌کنگ گفتند که تخم‌مرغ‌‌‌های همان تولیدکننده چینی حاوی ملامین - ماده شیمیایی که در کانون رسوایی شیرخشک‌های آلوده‌ در چین قرار داشت- است.

سخنگوی وال‌مارت اعلام کرد:‌ "در طول چند روز گذشته ما این مارک تخم‌مرغ را از تمام فروشگاه‌های‌مان در چین خارج کرده‌ایم."

 اقدام وال‌مارت اولین جمع‌آوری عمده تخم‌مرغ‌ها در سرزمین اصلی چین به علت نگرانی با ملامین است، اما سخنگوی وال‌مارت تاکید که این اقدام تنها جنبه احتیاطی دارد و تا به حال در فراورده‌های شرکت چینی هانوئی- تولیدکننده این تخم‌مرغ‌ها - آلودگی یافت نشده است.

 اغلب سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای دیگر در چین، ازجمله فروشگاه‌ فرانسوی کارفور به چنین جمع‌آوری دست نزده‌اند.

 آلودگی شیر خشک و سایر فراورده‌های لبنی به ملامین امسال در چین به مرگ چهار نوزاد به علت نارسایی کلیه و بیماری 53000 کودک دیگر انجامید.

ظاهرا این ماده شیمیایی را با شیر رقیق‌شده مخلوط می‌‌‌کنند تا میزان پروتئین آن را بالاتر نشان دهد.

 این رسوایی باعث شد که ماه سپتامبر (مهر) امسال موارد زیادی از جمع‌آوری و تحریم واردات محصولات لبنی چینی در سراسر جهان رخ دهد.

 ژانگ ژونگجون، نماینده سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در چین گفت وجود ملامین در تخم‌مرغ‌ها به این معناست که این ماده شیمیایی در طیف گسترده‌ای از غذاها مانند گوشت قرمز و گوشت ماهی‌ تولیدی دامداری‌های صنعتی هم وجود دارد.

 به گفته ژانگ وزارت کشاورزی چین حال بررسی این امکان هستند که ممکن است ملامین با غذاهای دامی مخلوط شده باشد.

ژانگ گفت ممکن است تولیدکنندگان غذای دامی فراورده‌های‌شان را با ملامین مخلوط کرده باشند تا میزان پروتئین آن را به طور کاذب بالا نشان دهند، یعنی همان کاری که تولیدکنندگان شیر انجام داده بودند. از طرف دیگر استفاده از ملامین به عنوان کود باعث آلودگی اتفاقی غذاهای دامی شده باشد.

 سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که میزان ملامین کشف‌شده در تخم‌مرغ‌ها در هنگ‌کنگ تهدید برای سلامتی محسوب نمی‌شود، اما در عین حال از دولت چین خواسته است در مورد وجود این ماده شیمیایی در تخم‌مرغ‌ها توضیح دهد.

کد خبر 66943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز