یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

روزنامه معروف کریستین ساینس مانیتور آمریکا که یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های این کشور است اعلام کرد به‌زودی تنها از طریق فضای مجازی منتشر خواهد شد و برای همیشه با نشر کاغذی وداع خواهد کرد.

روزنامه گاردین دلیل این تصمیم کریستین ساینس مانیتور را افت شدید تیراژ، بالا رفتن هزینه‌های چاپ و سایر مشکلات مالی در این روزنامه دانست. براساس آنچه کریستین
ساینس مانیتور به‌عنوان مانیفست جدید خود معرفی کرده، این روزنامه تنها تا آوریل سال آینده به‌صورت چاپی منتشر خواهد شد و پس از آن صرفا به روزنامه‌ای آنلاین تبدیل خواهد شد.

جان یما، سردبیر کریستین ساینس مانیتور که روزنامه اش بارها موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده، گفت:مشکلات مالی بسیار زیادتر از آن است که بتوان با طراحی و برنامه‌ریزی مجدد بر آن فائق آمد.

براساس اطلاعاتی که تایمز مالی درباره این روزنامه ارائه کرده، شمارگان مانیتور از روزی 223 هزار نسخه در سال 1970 به روزی 52 هزار نسخه در سال 2008 تنزل یافته، حال آنکه تعداد کاربران اینترنتی این روزنامه از چهار میلیون پیج ویو(صفحات دیده‌شده در اینترنت) در سال گذشته به پنج میلیون پیج ویو در سال جدید افزایش یافته است. یک دهه پیش، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در اینترنت تنها یک میلیون پیج ویو داشت ولی حالا به یکی از پربیننده‌ترین روزنامه‌های اینترنتی در آمریکا و جهان تبدیل شده است. از این‌رو این افزایش تعداد صفحات دیده شده از کریستین ساینس مانیتور در اینترنت این روزنامه را به فکر تمرکز بیشتر روی فضای مجازی انداخته است.

روزنامه مانیتور در سال 1995 جزو پیش قراولان پذیرش اینترنت و آنلاین شدن بود و در همان زمان از طریق سایت روزنامه خود جنگ بوسنی را گزارش می‌کرد که نهایتا یکی از خبرنگاران آن در بوسنی توسط صرب‌ها دستگیر و زندانی شد. این روزنامه در سال 1908 توسط فردی به نام ماری بیکر ادی، بنیانگذار کریستین ساینس چرچ (کلیسای علمی مسیحی) و در پاسخ به موج روزنامه نگاری زرد حاکم بر مطبوعات آن زمان آمریکا راه‌اندازی شد و اساسا برخلاف نام مسیحی و ارتباطی که با کلیسای علمی مسیحی داشت، یک نشریه مذهبی نبود و به خوبی توانست در همه موضوعات حرفی برای گفتن داشته باشد. کریستین ساینس مانیتور در حال حاضر 95 روزنامه نگار ثابت و آزاد دارد و 9 دفتر در سراسر آمریکا و9 دفتر نیز در سایر نقاط جهان دارد. هزینه عملیاتی امسال این روزنامه 25.7میلیون دلار بوده است که کلیسا 13.3 میلیون دلار آن را پرداخت کرده است.

ساینس مانیتور در مانیفست جدید خود که رویکرد تخصصی به روزنامه نگاری آنلاین و خداحافظی با روزنامه چاپی است افق بلند بالایی را برای خود در نظر گرفته و در پی آن است که تا سال 2013 بتواند تعداد پیج ویو  خود را به 25 میلیون بار افزایش دهد.

در همین حال گاردین فاش کرده است که این روزنامه پس از خداحافظی از دنیای چاپ تنها
یک ویژه نامه هفتگی 44 صفحه‌ای آن هم با فرمت مجله، به جای روزنامه قدیمی خود منتشر خواهد کرد. این تغییرات در ساینس مانیتور مسلما به بیکاری عده‌ای از کارمندان آن منجر خواهد شد اما یما، سردبیر روزنامه از تعداد دقیق آنها و چگونگی انجام آن اطلاعی ندارد.

کد خبر 67254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز