شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

جدای از شیر‌های یارانه‌ای که همچنان صف بلندبالایی برای گرفتن آنها تشکیل می‌شود،‌ باقی خانواده لبنیات در حال تبدیل شدن به میهمانی شیک است که فقط به خانه طبقه پردرآمد سر می‌زند.

برای نمونه برخی بسته‌بندی‌های این ماده غذایی در عین ناکارایی و کیفیت پایین، روز به روز پر زرق و برق‌تر شده و این عاملی برای گرانی بیشتر این محصولات می‌شود.

به طوری که بسته‌بندی برخی ماست‌ها،  اغلب ملاک‌های زیبایی ظاهری را دارد؛ اما باز کردن آن فقط به زور کارد و چنگال ممکن است.

این در حالی است که قیمت این دسته از مواد غذایی روز به روز پله‌های ترقی را طی و قله‌های مرتفع گرانی رایکی یکی فتح می‌کند.

در دسترس نبودن لبنیات ارزان در حالی واقعیت بازار امروز را تشکیل می‌دهد که به گفته دانشمندان، مصرف روزانه شیر، ماست و پنیر کم‌چرب در کنار تمام فواید خاص آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین طی چند دهه گذشته به علت استفاده نکردن از لبنیات کافی،‌کودکان بسیاری به چاقی و دیابت نوع 2 مبتلا شده‌اند. به گفته کارشناسان تغذیه، شیر وسایر فراورده‌های لبنی مانند: پنیر، ماست و دوغ باید به صورت روزانه در سبد غذایی هر خانوار جا داشته باشند.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که مصرف یک لیوان شیر معادل مصرف یک لیوان ماست یا 2 لیوان دوغ است. کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم و بالاخره مقدار کمی آهن از جمله مواد معدنی است که در هر بطری شیر و لبنیات به میزان قابل توجهی یافت می‌شود و مصرف آن‌را ضروری می‌کند.

برای نمونه کلسیم از جمله موادی است که روزانه به میزان 800 میلی‌گرم آن برای هر فرد مورد نیاز است. کمبود این مواد در کودکان باعث نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان‌ها و لثه می‌شود. در بزرگسالان نیز بیماری شایع پوکی استخوان به دلیل کمبود این نوع ماده غذایی دیده می‌شود

کد خبر 68417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز