مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پیگیری نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد در مورد اعتبارات مترو از سوی نمایندگان مجلس خبر داد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: اعضای کمیسیون اقتصاد و فراکسیون مدیریت شهری مجلس این هفته با دعوت از وزیر اقتصاد خواهند خواست در مورد دلایل تعلل دولت در پرداخت رقم 5/1 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به متروی تهران توضیح دهد.

پیش از این، علی لاریجانی در پاسخ به سؤال مجلس مبنی بر اینکه مصوبه برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی چرا با تعلل از سوی دولت دنبال می‌شود، اعلام کرد: در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ایم هرچه سریع‌تر مصوبات مجلس در این بخش اجرایی شود و سهم متروی تهران از بودجه سالانه و همچنین امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی توسط شهرداری‌ها محقق شود.

خباز با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور گفت: براساس برخی بررسی‌های صورت گرفته دولت هنوز به نامه رئیس مجلس پاسخ نداده و در حالی که ستاد حمل‌ونقل و سوخت اجرای مصوبه مجلس را به شورای اقتصاد محول کرده، این شورا نیز از اجرای مصوبه مجلس امتناع می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌رغم درخواست متروی تهران برای استفاده 5/1 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی تا‌کنون شورای اقتصاد این مصوبه را  اجرایی نکرده است، افزود: مجلس دلیل این تعلل‌ها را از طریق وزیر اقتصاد پیگیری می‌کند تا سهم متروی تهران پرداخت شود.

به گفته خباز، مرجع تصمیم‌گیری در مورد برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی هیأت امنای این حساب است که هنوز تشکیل جلسه نداده است. بنابر اعلام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بودجه 87 مقرر شده که شهرداری‌ها ازجمله مترو بتوانند به‌عنوان بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی برداشت داشته باشند.

نمی‌دانم در حساب ذخیره برای مترو ارز داریم یا نه؟

سردار محمد رویانیان با تاکید بر اینکه باید مشخص شود در حساب ذخیره ارزی بودجه مورد نیاز مترو وجود دارد یا نه؟ درباره مصوبه مجلس در این باره گفت: پس از اقدامات ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت موضوع به مرجعی که باید این بودجه را تصویب کند ارجاع شده است.

رویانیان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: مراحل قانونی امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی در ستاد حمل‌ونقل و سوخت سپری شده است اما برای آنکه مشخص شود در حساب ذخیره ارزی پول داریم یا نه باید مراحل دیگری نیز طی شود.

همچنین مجلس مصوب نکرده است مترو چه مبلغی را از حساب ذخیره ارزی برداشت کند و اصلاً باید مشخص شود در حساب ذخیره ارزی بودجه مورد نیاز مترو وجود دارد یا نه؟

اظهارات رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این‌باره گفت: مجلس شورای اسلامی سهم شهرداری‌های کل کشور را از حساب ذخیره ارزی کاملاً مشخص کرده است و شهرداری‌ها برای مصارف تعیین شده می‌توانند تا 10 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کنند.

محسن هاشمی درباره مبلغ مورد نیاز متروی تهران اظهار داشت: متروی تهران برای پیشبرد برنامه‌ها و تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیازش به 5/1 میلیارد دلار اعتبار ارزی نیاز دارد و این درخواست کاملاً قانونی است.

کد خبر 69725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز