شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت حدود بی‌‌خطر برای میزان ملامین در مواد غذایی را تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اعلام روز جمعه 5 دسامبر (15 آذر) در هنگامی صورت گرفت که نگرانی بین‌المللی در مورد وسعت رسوایی آلودگی مواد غذایی در چین با ملامین بالا گرفته است.

 سازمان جهانی بهداشت، برای اولین بار است که حدود بی‌خطر برای استفاده از مواد شیمیایی صنعتی در مواد غذایی تعیین کرده و تاکید کرده‌است که ملامین نباید به هیچ عنوان در مواد غذایی به کار رود.

سازمان جهانی بهداشت به اصطلاح "میزان دریافت قابل‌تحمل" (TDI) ملامین را در حد 0.2 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تثبیت کرده است. این امر به معنای آن است که شخصی که 50 کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند دریافتی تا 10 میلی‌گرم ملامین را در روز را تحمل کند.

یورگن شلانت، مدیر ایمنی غذای WHO در این باره گفت: "ما انتظار داریم میزان تعیین‌شده بتواند راهنمای بهتری برای مقامات کشورها در محافظت از سلامت مردم‌شان باشد."

البته سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که مواد شیمیایی صنعتی "نباید در مواد غذایی موجود باشند"، گرچه یافتن مقادیر ناچیز آنها در غذاها اجتناب‌ناپذیر است.

 چین دوشنبه گذشته اعلام کرد که 294000 کودک در این کشور با مصرف مواد لبنی حاوی ملامین بیمار شده‌اند، و 154 نفر آنها هنوز در شرایط وخیم به سر می‌برند.

 وجود مقادیر زیاد ملامین در مواد غذایی می‌‌تواند باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی شود.

 تولیدکنندگان چینی به طور معمول ملامین را به شیر و سایر مواد لبنی می‌افزودند تا به طور تقلبی محتوای پروتئین آنها را بالا نشان دهند.

 چین همچنین اعلام کرد که از ماه سپتامبر (شهریور) شش مرگ ممکن است به علت لبنیات آلوده رخ داده باشد. تعداد تلفات ثابت‌‌شده تا به حال، سه نوزاد بوده است.

 این رسوایی باعث شد که بسیاری از کشورها در سراسر دنیا از جمله 27 کشور اتحادیه اروپا واردات فراورده‌های لبنی را از چین ممنوع کنند.

 این هفته اتحادیه اروپا واردات مواد غذایی چینی حاوی سویا را نیز در فهرست ممنوعیت‌ها قرار داد. همچنین پس از آنکه مقادیر بالای ملامین در بیکینگ پودرهای ساخت چین یافت شد، محموله‌های این ماده نیز باید مورد آزمایش قرار بگیرند.

کد خبر 70183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز