مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیایید نگاهی به برترین‌های اخبار فن‌‌آوری سال 2008 بیاندازیم و نام‌ و نشان‌هایی را که در این سال نو‌آوری جدیدی را به ما معرفی کردند بهتر بشناسیم.

توییتر (Twitter)

توییتر امروزه در میان گروه‌های مختلف مردم، جایگاه ویژه بدست آورده‌است.

مایکروبلاگ تیوییتر در سال 2006 پایه‌گذاری شد. با پاسخ 140 کاراکتری به سوال "الان چه کار می‌کنید؟" مطالب وبلاگ‌های توییتر کامل می‌شود و شما صاحب یک توییتر می‌شوید.

شرکت‌هایی مانند کام‌کست برای معرفی محصولاتشان از توییتر استفاده می‌کند و اداره آتش‌نشانی شهر لس‌آنجلس، اخبار کوتاه وقایع و عملیات‌هایش را بر روی این سایت قرار می‌دهد.

در آوریل 2008 دانشجوی آمریکایی به نام جیمز کارل باک از مصر برای تهیه گزارشی در مورد تظاهرات ضد دولتی بازدید می‌کرد. وی در میان دستگیر شدگان معترض قرار می‌گیرد و در میان راه رفتن به ایستگاه پلیس از تلفن همراهش برای ارسال یک پست به توییتر استفاده کرد و تنها کلمه این پست "دستگیر شده‌ام" بود. توییتر و پست جیمز دوستانش در آمریکا و مصر را از دستگیریش با خبر ساخت و  وی چند روز بعد از زندان آزاد شد.

پیشنهاد مایکروسافت به یاهو

جری‌یانگ، مدیر شرکت یاهو پیشنهاد مایکروسافت برای خرید هر سهم به ارزش 33 دلار را رد کرد.

مایکروسافت سپس اعلام کرد که قصد خرید موتور جستجوی یاهو را دارد ولی این پیشنهاد نیز در ابتدا رد شد ولی پس از اینکه همکاری یاهو و گوگل به موفقیت نرسید، جری یانگ گفت که شاید شرکتش مایل به معامله با مایکروسافت باشد.

سرانجام در نوامبر 2008 جری یانگ به دلیل فشارهایی که به دلیل کاهش سهام یاهو تا 10 دلار به وی وارد شده‌بود، مجبور به استعفا از مقام خود شد.

اوباما و طرفداران اینترنتی

نامزد ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما در کمپین تبلیغاتی خود از شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک استفاده کرد و بیش از 3 میلیون نفر را به گروه فیس‌بوک خود جذب کرد که این مقدار بیش از 4 برابر تعداد طرفداران جان‌مک‌کین در سایت مای‌اسپیس بود.

استفاده وی از شبکه‌های اجتماعی نمونه جالبی از روی‌آوردن سیاست مداران به سوی دنیای سایبر است.[تقابل آنلاین‌ و آفلاین‌ برای ریاست جمهوری آمریکا]

هم‌اکنون اوباما سامانه‌ای اینترنتی برای انتقال قدرات ساخته‌است که در آن اخبار تیم دولتیش را منتشر می‌کند و همچنین از سایت یو‌تیوب برای پخش سخنرانی‌هایش بهره می‌برد.

شروع‌ به کار برخورد دهنده بزرگ هادورن و تعطیلی موقت آن

ماه سپتامبر برای فیزیک‌دانان مهم‌ترین روزهای سال 2008 را دربر داشت چرا که برخورد دهنده بزرگ هادرون معروف به LHC شروع به کار خود کرد.

این برخورد دهنده عظیم برای انجام آزمایش و مشاهده پدیده‌هایی طراحی شده‌بود که وقوع آن‌ها در طبیعت بسیار نادر است و تنها در زمان انفجار بزرگ به طور کامل رخ داده‌اند.

دانشمندان به امید اینکه به سوالاتی از قبیل "چگونه جهان به وجود آمده‌است؟" و "ذره زیر اتمی هیگز چیست؟" بر روی این مجتمع 9 میلیارد دلاری کار کردند و روز 10 سپتامبر 2008 را به افتخار انجام اولین سیکل کامل آزمایش جشن گرفتند.

البته دیری نپایید که با گذشت یک ماه از شروع‌ به کار LHC، مجتمع کنترل و عملیات آن به دلیل نشت گار هلیوم تخلیه شد و تا کنون نیز شروع به کار نکرده‌است.[گزارش سرن در مورد از کار افتادن LHC]

سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا به تازگی خبر از بازگشایی LHC در ماه ژوئن 2009 داده‌است.

کاوشگر فینکس در مریخ

کاوشگر مریخی فینکس با یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشی به سیاره سرخ قدم گذاشت و در طول عملیات 5 ماهه‌اش نمونه‌های فراوانی از خاک مریخ در لابراتوار سیار خود جمع کرد.

یکی از یافته‌های مهم فینکس کشف ماده شیمیایی به نام پرکلرات در خاک مریخ بود که به گفته دانشمندان برای انسان سمی است ولی می‌تواند به عنوان منبع انرژی برای بعضی از موجودات میکروسکوپی مورد استفاده قرار گیرد.[اولین عکس‌های ارسالی فینیکس از مریخ]

بلو‌ری 1 - دی‌وی‌دی 0

شرکت ژاپنی توشیبا سه‌شنبه 19 فوریه (30 بهمن) در جنگ بر سر فیلم‌‌های خانگی با وضوح بالا با اعلام اینکه دیگر از فرمت HD DVD حمایت نمی‌کند، تسلیم شد و میدان را به تکنولوژی بلور- ری (Blue-ray) که سونی پشتیبان آن است، واگذار کرد.

اما پیروزی بلو - ری در زمانی رخ داد که ارائه‌کنندگان دانلودهای فیلم دیجیتال در بازار ظاهر شدند و فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را بر روی اتصالات پرسرعت اینترنتی عرضه و به کلی نیاز به دیسک را برطرف کردند.

سریع‌ترین لباس شنای جهان به تن مایکل فلپس

شرکت اسپیدو این لباس شنا را سریع‌ترین نامیده‌است و بعد از مشاهده مسابقات شنای المپیک 2008 پکن کمتر کسی می‌تواند با این حرف مخالفت کند!

شناگران جهان در این مسابقات 25 رکورد بیاد ماندنی را بجا گذاشتند که این را مدیون لباس LZR اسپیدو هستند.

این لباس که از ترکیبات و لایه‌های خاصی ساخته شده‌است، میزان کشیده‌شدن عضلات و پوست شناگر در آب را تا 38 درصد کم می‌کند و به بدن وی انسجام خاصی می‌دهد.

مایکل فلپس؛ قهرمان شنای جهان و برنده ده‌ها مدال طلای جهان نیز از این لباس بهره برد و می‌گوید که در این لباس بسیار راحت است.[لباس‌های مدال آور!]

نت‌بوک به جای نوت‌بوک

با پیشرفت تولید کامپیوتر و پردازنده همه روزه فن‌آوری‌های جدیدی به بازار معرفی می‌شوند.

در سال 2008 هم پدیده جدیدی به نام نت‌بوک به جهان معرفی شد که در بیشتر مدل‌ها تنها چند اینچ طول و عرض و حدود 1 کیلوگرم وزن دارد.

با اینکه این کامیپوترها بسیار نیرومند نیستند ولی قیمت‌های آن‌ها در مقایسه با راحتی و آسان بودن حملشان ناچیز است.

متخصصان معتقدند، بیش از 11 میلیون نت‌بوک در سال 2008 فروخته شده است و 20 میلیون نت‌بوک دیگر نیز برای فروش در بازارهای جهانی در حال تولیدند.

بازار داغ نرم‌افزار برای گوشی‌های تلفن هوشمند

از زمانی که اپل گوشی آی‌فون خود را به سیستم 3G ارتقاء داد، فروشگاه آنلاینی به نام App Store را راه‌اندازی کرد تا از طریق آن نرم‌افزارهای مخصوص آی‌فون را به فروش برساند.

به نظر می‌رسد اپل در انجام این کار کاملاً موفق بوده‌است چرا که بیش از 10 میلیون نرم‌افزار از این فروشگاه خریداری شده‌است و بعضی از برنامه‌نویسان آی‌فون صدها هزار دلار از طریق این سیستم فروش به جیب زده‌اند.

شرکت سازنده گوشی‌های بلک‌بری نیز در پی ساخت فروشگاهی مشابه است.

کد خبر 71894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز