گروه شهری - سینا قنبرپور: پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های قطار برای نوروز 1388 در حالی از شامگاه روز گذشته آغاز شده است

که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد بیشتری مسافر بتوانند با قطار به سفرهای آغاز بهار بروند اما همچنان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نتوانسته است برای انبوه‌سازی سفر با این وسیله ایمن اقدام قابل توجهی انجام دهد.

درحالی که جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی این سازمان تابستان گذشته از امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت رجا خبر داد اما هنوز جزئیات این تفاهمنامه نامشخص است و معلوم نیست این سازمان چه اقدامی درباره رونق و تسهیل سفرها با قطار انجام داده است.

در حال حاضر برای سفرهای گروهی یا به عبارتی خرید بلیت به تعداد زیاد، رجا با نرخ 5/1 برابری به فروش بلیت می‌پردازد.

«علی‌اکبر روحنواز»، مدیرکل روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجا دراین‌باره به همشهری گفت:« سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انتظار داشت در روزهای پیک مسافرت از تخفیفاتی برخوردار شود که این امکان برای شرکت رجا در حالی که خود فقط می‌تواند به یک پنجم تقاضاها پاسخ دهد وجود نداشت.»

او درمورد تفاهمنامه با سازمان یاد شده نیز توضیح‌ داد:« شرکت رجا اعلام آمادگی کرد که در ایام غیرپیک مسافرت، با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ارائه تخفیف همکاری کند.»با این حال به‌نظر می‌رسد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پیگیری برای عملیاتی شدن این تفاهمنامه دست‌کم برای گام نخست همکاری با رجا دست شسته باشد.

از سوی دیگر با وجود اینکه این سازمان به‌شدت نیازمند زیرساخت‌هایی نظیر حمل‌ونقل برای رونق گردشگری است اما تا‌کنون سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را نتوانسته است به سمت سرمایه‌گذاری در مسافرت با قطار سوق دهد.

در حال حاضر 12هزار کیلومتر راه‌آهن در دست مطالعه است که از این میزان 8 هزار و 674 کیلومتر راه‌آهن موجود است و 3هزار و 300 کیلومتر دیگر در دست ساخت و مطالعه است.

این در حالی است که هنوز نقاط دور دستی چون کرمان و سیستان و بلوچستان به شبکه راه‌آهن متصل نیستند و همین فرصت یک سفر ارزان و ایمن را از گردشگران گرفته است.

در همین حال روحنواز، در‌باره ظرفیت قطارها برای ابتدای سال آینده، به افزایش ناوگان اشاره کرد و به همشهری گفت:« برای نوروز 88 حدود 15 درصد ظرفیت واگن‌های در حال سیر به ناوگان افزوده می‌شود تا بتوانیم به تقاضاهای مردم در این ایام پاسخ دهیم.»

به گفته وی در حال حاضر یک هزار و 780 واگن در مسیرهای مختلف در حال رفت‌وآمد هستند. اوایل امسال این رقم یک هزارو 650 واگن بود که با خرید 300 واگن قرار بود افزایش ناوگان را شاهد باشیم و اینک حدود 130 واگن از این تعداد خرید محقق شده است.»

براساس اعلام روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجا در تعطیلات نوروزی امسال که از 25 اسفندماه 1386 شروع و تا 15 فروردین‌ماه 1387 خاتمه یافته است، این شرکت ظرفیتی معادل یک میلیون و 768 هزار و 200 صندلی- تخت برای جابه‌جایی مسافر تدارک دیده بود.

در این مدت 90 درصد از ظرفیت ایجاد شده به وسیله مسافران اشغال شده است که رقمی معادل یک میلیون و 600 هزار نفر بوده است.

گزارش رجا از فروش نوروزی 86 خود حاکی از آن است که با به کارگیری 3 هزار و 412 قطار، افزایشی 2 درصدی در مسافرت با قطار در این مدت به وقوع پیوسته است. در واقع 171 قطار به‌طور روزانه 88 هزار و 420 مسافر را در مسیرهای ریلی جابه‌جا کرده‌اند.

همچنین با راه‌اندازی شرکت ایریکو ساخت ریل‌باس آغاز شده و قرار است نمونه 6 ریل‌باسی که از کره جنوبی خریداری شده است با فناوری آن کشور در ایران تولید شود.

این در حالی است که تا پایان سال قرار است مسیرهای جدیدی همچون تهران – سمنان و قم – مشهد راه‌اندازی شود و از همین نمونه قطارهای تندرو در آن بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 72705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز