شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ‌سه روز پس از برقراری آرامش در اوکساکا ،این شهر مجددا در روز جمعه 3 نوامبر (12 آبان) شاهد موج جدیدی از خشونت‌ها بود.

به نوشته ال موندو،در جریان این ناآرمی‌ها که در پی درگیری میان مردم معترض و نیروهای پلیس به وقوع پیوست،دست کم 20 نفر مجروح شدند که اغلب آن‌ها از آژانس‌های خبری و روزنامه‌ها بودند.

این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که پلیس جهت جمع آوری موانعی ،که پیشتر در زمان تظاهرات از آن‌ها به منظور ممانعت ورود مقامات دولتی به ادارات و موسسات استفاده شده بود،به محوطه دانشگاه بنیتو خوارس شهر اوکساکا(UABJO) وارد شد.پس از ورود نیروهای پلیس، شمار زیادی از تظاهر کنندگان از آنان با بارانی از سنگ استقبال کردند.

پلیس ضد شورش فدرال نیز با استفاده از گاز اشک آور و ماشین‌های آبپاش علیه معترضان جوانی که روی خود را پوشانده بودند، وارد اقدام شد.این درگیری‌ها در دو نقطه نزدیک دانشگاه به اوج خود رسید و معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها وخودروهایی که در کنار معابر پارک بودند،خشم خود را از اقدامات پلیس نشان دادند.

در جریان این درگیری‌ها تعدادی از نیرو‌های پلیس و گزارشگران رسانه‌ها به طور سطحی مجروح شدند.اما نیرو‌های پلیس که مجوز برخورد با تظاهرات را نداشتند با استفاده از سنگ‌هایی که پیشتر مهاجمان به طرفشان پرتاب کرده بودند،به تظاهر کنندگان حمله بردند.این مساله سبب شد تا به مرور نیروهای پلیس به عقب بروند و نتوانند به هدف خود یعنی جمع آوری موانع جامه عمل بپوشانند.

فرانسیسکو مارتینس نری رییس داشگاه اوکساکا پس از وقوع این درگیری‌ها اقدام پلیس فدرال را به شدت محکوم کرد و از مقامات دانشگاهی خواست تا از دولت فدرال درخواست کنند،نیروهایش را وارد این دانشگاه نکند.

پس از پایان درکیری‌های خشونت بار روز جمعه فلاویو سوسا رهبر مجلس ملت‌های اوکساکا به محل دانشگاه رفت و جشن پیروزی گرفت.

کد خبر 7287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز