شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «پای پیاده» ساخته جدید فریدون حسن‌پور، فیلمی برای نوجوانان نیست، اما آنها هم از تماشای این درام خانوادگی- که مایه‌هایی از طنز را در خود دارد- لذت خواهند برد.

حسن‌پور که بیشتر در سینمای کودک و نوجوان فعالیت دارد،پای پیاده را براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است. او در این فیلم  بار دیگر فضای سرسبز شمال کشور را به عنوان محل رویدادهای قصه انتخاب کرده است. کل صحنه‌های فیلم در ارتفاعات تنکابن و دو روستای قدیمی فیلم‌برداری شده و نادر معصومی مدیریت فیلم‌برداری آن را به عهده داشته است. حسن‌پور در فیلم تازه‌اش تلاش کرده که یک قصه قدیمی را با حال و هوایی تازه تعریف کند.

خط اصلی قصه در باره سه مرد یک خانواده از سه نسل است. جعفر، شخصیت اصلی قصه است که نقش او را محمدرضا فروتن بازی می‌کند. عشق در خانواده جعفر چیز مقدسی است. آنها تا عاشق نشوند ازدواج نمی‌کنند. جعفر با 35 سال سن هنوز عاشق نشده، تا این که معلم غریبی برای درس دادن به بچه‌ها وارد روستا می‌شود. حسن‌پور به دوچرخه می‌گوید: «محمدرضا ناجی در  فیلم، پدر فروتن است و قاسم شبگرد پدربزرگ او. مادر و مادربزرگ او هر دو مرده‌اند و این سه مرد در یک خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند. «مبینا میرزا کریمی» بازیگر کودک فیلم است که با 01 سال سن ، نقش مهمی در قصه دارد. او دوست و همسایه جعفر است و نقش مهمی در ارتباطات داخل قصه فیلم به عهده می‌گیرد. مش‌قاسم شبگرد ، 110 سال دارد که او را از دیلمان برای بازی در فیلم آوردیم. او برای فیلم حکم یک معجزه را دارد و باید بازی‌اش را ببینید. دانیال محمودنیا، بازیگر نوجوان «وقتی همه خواب بودند» هم در این فیلم، پسرخاله فروتن است.»

فروتن در «پای پیاده» /عکس: سید محمد پیغمبرزاده

حسن پور، سال قبل «نشانی» را برای کودکان و نوجوانان کارگردانی کرد که هنوز به نمایش عمومی در نیامده است. او به دلیل اصلیت شمالی خود، علاقه زیادی به کار در محیط‌های روستایی دارد. قصه «وقتی همه خواب بودند» او نیز در روستاهای شمال می‌گذشت. حسن‌پور درباره علت انتخاب نام پای‌پیاده می‌گوید که بازیگران اصلی فیلم در طول قصه به صورت مداوم و با پای پیاده در حرکت هستند.

او در باره حضور بچه‌ها در فیلمش  می‌گوید: «پای پیاده برخلاف چند کار قبلی‌ام،  به قشر سنی کودک و نوجوان تعلق ندارد. اما از آنجا که به کار برای آنها علاقه دارم و کودکان و نوجوانان و مسائل آنها به نوعی دغدغه ذهنی‌ام است، وقتی فیلمی برای بزرگ‌ترها می‌سازم ، آنها هم حضور قاطعی در قصه و ماجراها دارند. در پای پیاده، سه مرد بزرگسال نقش اصلی را دارند، ولی یک پسر نوجوان و یک دختر ده ساله هم در ارتباط با دنیای این سه شخصیت، حضور مثبت و مهمی دارند. در حقیقت، بدون حضور این دو شخصیت کودک و نوجوان، خط اصلی قصه شکل نمی‌گیرد و ماجراها به جلو نمی‌رود.

 اما قصه فیلم به دنیای بچه‌ها و مسائل آنها  اختصاص ندارد. آنها هم بخشی از زندگی روستایی هستند که با حضورشان به این زندگی رنگ و بوی دیگری می‌دهند. دانیال محمودنیا در فیلم وقتی همه خواب بودند، خیلی خوب بازی کرده بود، خیلی دلم می‌خواست که دوباره با او در فیلم تازه‌ای کار کنم. پای پیاده این فرصت دوباره را فراهم کرد. هر دو بازیگر کودک و نوجوان فیلم، نقش‌هایشان را خیلی خوب بازی کرده‌اند و در مقابل بازیگران بزرگسال و حرفه‌ای فیلم چیزی کم ندارند.»

با پایان تدوین پای پیاده توسط سعید شاهسواری، این فیلم آماده نمایش می‌شود.

کد خبر 72871

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز