همشهری آنلاین: "ابتکار عمل دسترسی به پژوهش"‌ (HINARI) دسترسی آنلاین رایگان به نشریات پزشکی زیستی- پزشکی و علوم اجتماعی را برای موسسات غیرانتفاعی کشو‌رهای در حال توسعه فراهم می‌آورد

HINARI بر اساس اصولی که در "بیانیه هدف" که در جولای 2001 امضا شد، در ژانویه 2002 با 15000 نشریه از 6 ناشر عمده: بلک‌ول، السویر ساینس، هارکورت، وولتزر کلوور، اشپرینگر ورلاگ و جان وایلی آغاز شد.

برنامه HINARI که بوسیله سازمان جهانی بهداشت با همراهی ناشران عمده پزشکی اجرا می‌شود، کشورهای در حال توسعه را قادر می‌کند که به یکی از گسترده‌‌ترین مجموعه‌های نوشته‌های زیستی-‌ پزشکی دسترسی پیدا کنند. اکنون با این برنامه بیش از 6200 عنوان نشریه در اختیار موسسات بهداشتی در 108 کشور، منطقه و قلمرو قرار دارند.

از آن هنگام شمار ناشران و نشریات، و سایر منابع متن کامل دیگربه طور مداوم در حال رشد بوده است. اکنون بیش از 100 ناشر بیش از 5500 نشریه را در این برمامه شرکت داده‌اند و ناشران دیگری هم در حال پیوستن به آن هستند.

HINARI در چارچوب "شبکه بینابینی بهداشت" Health InterNetwork ایجاد شد که کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل در اجلاس هزاره این سازمان در سال 2000 آن را ارائه کرد.

موسسات محلی، غیرانتفاعی در دو گروه از کشورها می‌تواند برای دسترسی به نشریات از طریقHINARI ثبت‌نام کنند.

فهرست این کشورها برمبنای سرانه درآمد ناخالص ملی (بر مبنای ارقام بانک جهانی)، است. کشورهایی که سرانه درآمد ناخالص ملی آنها پایین‌تز از 1250 دلار است، واجد شرایط دسترسی رایگان هستند. موسسات کشورهایی که سرانه درآمد ناخالص ملی آنها بین 1250 تا 3500 دلار است باید هزینه‌ای به میزان 1000 دلار در سال به ازای هر موسسه بپردازند.

 موسسات واجد شرایط  شامل این رده‌ها می‌شوند: دانشگاه‌های ملی، موسسات پژوهشی، مدارس حرفه‌ای (پزشکی، پرستاری، بهداشت عمومی، دندانپزشکی)، بیمارستان‌های آموزشی، ادارات دولتی و کتابخانه های ملی پزشکی. همه کارکنان و دانشجویان واجد شرایط دسترسی به نشریات هستند.

شرط دیگر برای این موسسات اتصال پرسرعت اینترنتی (56 کیلوبایت در ثانیه) ‌است.

برای اطلاعات بیشتر  به این سایت مراجعه کنید:  www.who.int/hinari/en

کد خبر 73790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز