همشهری آنلاین: افراد سالمند اغلب فصل زمستان را با نگرانی در مورد لیزخوردن بر روی یخ‌ها می‌گدرانند، اما آنها باید به همین اندازه نگران چاییدن هم باشند

 توانایی بدن به تحمل کردن سرما با افزایش سن افراد کاهش پیدا می‌کند‌ و سالمندان را در معرض خطر بیشتر هیپوترمی قرار می‌گیرند- در این عارضه که در آن درجه حرارت بدن به پایین‌ترین از حد طبیعی سقوط می‌کند و برای مدت طولانی در این حد یاقی می‌ماند.

برخی از عوارض پزشکی، و سبک زندگی بی‌حرکت ممکن است سالمندان را در معرض آسیب‌پذیری بیشتر حتی در سرمای خفیف قرار دهد.

 اما سالمندان با انجام اقداماتی می‌توانند مانع از هیپوترمی شوند، از جمله:

  • هنگامی که بیرون می‌روید، در چند لایه لباس بپوشید. کلاه، روسری، دستکش و یک کت گرم به تن کنید.
  • هنگامی که درون خانه هستید، زیر لباس‌های‌تان، لباس زیر بلندی به همراه جوراب و دمپایی بپوشید. از یک پتو یا پوستین برای گرم نگهداشتن پاها یا شانه‌های‌تان استفاده کنید. در صورت لزوم درون خانه از کلاه استفاده کنید.
  • درجه ترموستات را دست کم در حد 20 درجه سانتی‌گراد نگهدارید. حتی دمای در حد 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد ممکن است در افراد سالمند به هیپوترمی بینجامد.
  •  با دکترتان در مورد داروهای‌ مصرفی‌تان مشورت کنید- داروها چه با نسخه و چه بی‌نسخه- ممکن است خطر ابتلا به هیپوترمی را افزایش دهند.
  • افراد مبتلا به هیپوترمی ممکن است اندکی سردرگم، کند و خواب‌آلوده به نظر رسند، دچار لکنت یا کندی زبان باشند و ممکن است بلرزند یا عضلات اندام‌های‌شان سفت شود.
  • اگر گمان می‌کنید که شخصی دچار هیپوترمی شده است،‌ درجه حرارت بدن او را اندازه بگیرید، و اگر این درجه حرارت از 35.5 درجه پایین‌تر آمده بود، به اورژانس زنگ بزنید.

Healthday News, 1 Feb., 2009

کد خبر 74441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز