چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه آرمیتاژ یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین موزه‌های جهان است و در سن پترزبورگ روسیه قرار دارد.

موزه آرمیتاژ

مجموعه عظیم ارمیتاژ (Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia) که بالغ بر ۳ میلیون اثر است در ۶ بنا به نمایش گذاشته شده است.

بنای اصلی قصر زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است. موزه ارمیتاژ شعبه‌هایی نیز در آمستردام، لندن و لاس وگاس دارد. آثار هنرمندانی چون میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، روبنس، ون دایک، رامبراند، رودن، مونه، سزان، ون گوگ، گوگن و پیکاسو در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به نشان‌ها، البسه و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی از جواهرات ساخته فابرژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.

موزه آرمیتاژ اخیرا بیش از پیش توسعه یافته و خارج از کشور نیز پروژه‌های بزرگی در اختیار گرفته است که موزه آرمیتاژ گوگنهایم در لاس وگاس، اتاق‌های آرمیتاژ در عمارت سامرست در لندن و آرمیتاژ آمستردام در هلند از آن جمله هستند.

مقامات موزه در ماه جولای سال ۲۰۰۶ اعلام کردند که ۲۲۱ فقره آثار کوچک مانند جواهرات، شمایل‌های ارتودوکس، ظروف نقره و اشیائی با میناکاری فراوان از موزه به سرقت رفته است. ارزش این اشیاء ۵۴۳ هزار دلار برآورد شده است.

در این موزه آثار هنری ایرانی نیز نگهداری می‌شوند. مجموعه ی قابل توجهی از کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها، قطعات کوچک مجسمه و هنرهای کاربردی تمدن و فرهنگ سومر، پایه گذاران تمدن بین النهرین و جانشینان آنها اکد و بابل که امپراتوری قدرتمند آشور را به وجود آوردند و مردم مدیترانه باستان در این موزه نگهداری می‌شوند. نمونه‌های قدیمی‌تر مربوط به اوایل هزاره ی سوم پیش از میلاد شامل مجموعه‌ای از سفالینه‌های منقوش به دست آمده از یک گورستان در شوش است که مهارت صنعتگران عیلامی را نشان می‌دهد.مجسمه‌هایی که در خبارزم در قرون اول تا چهارم میلادی و در نزدیک سمرقند در قرون پنجم تا هشتم میلادی خلق شده‌اند. از افتخارات این مجموعه هستند.

کد خبر 74472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز