دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

به‌دنبال درج در گزارش «انحصار در اعزام زائران را بشکنید» در روزنامه مورخ 24 /11/87 سازمان حج و زیارت با ارسال نامه‌ای غیر‌رسمی و بدون شماره و تاریخ، توضیحاتی را درباره گزارش مذکور ارائه کرده‌است.

بخش‌هایی از نامه سازمان حج و زیارت که مربوط به گزارش همشهری است و همچنین توضیحات همشهری را در ادامه می‌خوانید.

سازمان حج و زیارت در جوابیه خود آورده است: ابتدا باید متذکر شود که سازمان حج و زیارت هیچ‌گاه در استفاده از اینترنت ادعایی را مطرح نکرده و همواره پس از هر فراخوان در 2 سال اخیر که از این سیستم استفاده شده اعلام کرده که با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ و از مردم به خاطر معطلی و سر‌گردانی عذر‌خواهی کرده‌است... متأسفانه سازمان حج و زیارت هنوز از این امکان برخوردار نیست و از داشته‌های دیگران استفاده می‌کند و شاید به همین علت با مشکلاتی هم مواجه می‌شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده‌است: نویسنده محترم در بخش دیگری از نوشته خود اشاره کرده که وضعیت اعزام متقاضیان سرزمین وحی در هیچ کشوری همانند ایران اسلامی نیست و پس از آن به وضعیت مقررات 2 کشور همسایه در حوزه حج و عمره و دخالت بخش خصوصی در آن پرداخته‌است.

 ما نیز چنین اعتقادی را داریم که در هیچ‌یک از کشورها نحوه اداره حج و عمره از حیث خوبی و برنامه‌ریزی و اجرا همانند جمهوری اسلامی نیست.

حج جمهوری اسلامی با آنچه در کشورهای دیگر می‌گذرد بسیار متفاوت است؛  حج جمهوری اسلامی پیام برای همه مسلمانان جهان دارد. تمامی مسلمانانی که به حج مشرف می‌شوند در موسم حج از مسئولان و زائرانی که از کشور انقلابی ایران به حج مشرف شده‌اند انتظاراتی دارند. حج جمهوری اسلامی تنها پرداختن به چند مسئله جزئی همانند امضای قراردادها و پروتکل‌ها یا نظارت و کنترل نیست؛  اگرچه همه اینها در حد اعلای ممکن در حال انجام است.

در ادامه آمده‌است: متأسفانه نگارنده مطلب در این نوشته گفت‌وگویی را هم چاشنی کار کرده و از زبان فردی که به تنهایی پرچم یک گروه ناشناخته را یدک می‌کشد و بارها در بخش‌های مختلف زیارتی آزمون‌های نا‌موفقی را پس داده‌است مطالبی را منتشر کرده که
در خور و شایسته صفحات وزین روزنامه همشهری نیست.

در رهگذر این تفکر پرداختن به جاکفشی و کارت زائر و بطاقه و بلیت و صف داشتن بسیار
کم ارزش است در حالی که همه این موارد در جای خود صورت می‌گیرد.

 ایشان (رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات زیارتی ایران) همواره و در هر مقطع متأسفانه با استفاده از یک عنوان غیر‌قانونی خودی نشان داده و با استفاده از امکانات تبلیغی نظام یک نهاد دولتی را متهم کرده‌است.

در بخش دیگری از این نامه آمده‌است: میزان عرضه در هیچ‌کدام از سفرهای زیارتی با تعداد انبوه متقاضیان برابری نمی‌کند. چگونه می‌توان به مردم پاسخ داد؟ وقتی سهمیه ایران در حج خط‌کشی و مشخص شده‌است چگونه باید هر سال 100 هزار مستطیع را شناسایی و اعزام کرد؟

مصاحبه‌شونده به خوبی می‌داند که در برخی کشورهای اسلامی تقاضای مردمی حتی به اندازه سهمیه اختصاص یافته برای حج تکمیل نمی‌شود و مردم به‌دلیل فقر یا هر دلیل دیگر مراجعه نمی‌کنند. لیکن در بسیاری از کشورها مانند ایران تقاضا بیش از عرضه است و متولیان یا به ایجاد صف انتظار مبادرت می‌کنند یا قرعه‌کشی را لحاظ می‌نمایند.

توضیحات همشهری:

معمولا نامه یا جوابیه سازمان‌ها برای روزنامه به‌طور رسمی با درج تاریخ و شماره ارسال می‌شود که سازمان حج و زیارت این موضوع را رعایت نکرده ولی با این حال همشهری بخش‌هایی از این نامه که مربوط به گزارش همشهری است را درج کرده‌است.

پاسخ بند اول: سازمانی با این همه مراجعه باید از سامانه قوی الکترونیکی برخوردار باشد و اینکه این نقیصه در سازمان حج و زیارت برطرف نشده توجیه پذیر نیست.

پاسخ بند دوم: همان طور که در گزارش آمده بخش خصوصی معتقد‌است که توانایی انجام مسائلی مانند امضای قراردادها و پروتکل‌ها یا نظارت و کنترل که به اعتراف سازمان حج و زیارت مسائل جزئی‌اند را به نحو مطلوبی دارد. در این صورت سازمان حج نیز می‌تواند به مسائل عمده‌تری در این حوزه بپردازد و وقت خود را صرف مسائل جزئی نکند.

پاسخ بند سوم: سازمان حج مدعی شده همشهری با فردی گفت‌وگو کرده که به تنهایی پرچم یک گروه ناشناخته را یدک می‌کشد و... . این در حالی است که مصاحبه‌شونده رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات زیارتی ایران، تنها انجمن صنفی فعال کشور است که در وزارت کار به ثبت رسیده‌است.

این انجمن سالیان سال است که فعال است. چنانچه سازمان حج و زیارت با آن آشنا نیست مشکلی است که متوجه آن سازمان است. همچنین سازمان حج براساس چه حکمی اعلام کرده که انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات زیارتی ایران غیرقانونی است؟
ضمنا اگر این گروه را نمی‌شناسید از کجا مطلعید که این گروه بارها در بخش‌های مختلف زیارتی، آزمون ناموفق خود را پس داده‌است؟

از طرفی سازمان حج و زیارت ، مطلب چاپ شده را در خور شأن صفحات روزنامه همشهری ندانسته، با تشکر از تعیین تکلیف سازمان محترم برای شأن همشهری به استحضار می‌رساند همشهری با توجه به مشکلات به‌وجود آمده برای زائران خانه خدا و عتبات عالیات این گزارش را منتشر کرده‌است. مگر نه اینکه مطبوعات شأن نظارتی دارند و وظیفه ذاتی آنان نقد کاستی‌ها است همانطور که شأن روابط عمومی‌ها درک این جایگاه است؟

وقتی یک نهاد دولتی عملکرد شفاف و قابل‌قبولی دارد چرا باید از ارائه توضیحات برای روشن شدن اذهان عموم مردم برآشفته شود؟ هر مسئولی باید همواره آماده پاسخگویی باشد. مسئول یعنی پاسخگو، مگر جز این است؟

پاسخ بند چهارم: موضوع صف انتظار بحثی است که باید مسئولان سازمان حج و زیارت با استفاده از نظریات کارشناسان و صاحب‌نظران برای آن چاره اندیشی کنند.

البته در گزارش همشهری به موارد دیگری مانند اینکه با توجه به کاهش مدت سفر عمره و از طرف دیگر کاهش جهانی بهای اقلام، باز هم هزینه عمره نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته اشاره شده که سازمان حج و زیارت پاسخی به آنها نداده‌است.
عملکرد سازمان حج موجب شده هر سال قاچاق زائران از طریق کشورهای آسیای میانه بیشتر شود.

 در موسم تمتع امسال رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد برخی زائران با پرداخت
7 تا 8 میلیون تومان به حج آمده‌اند و مشکلاتی را نیز ایجاد کرده‌اند.

کد خبر 76280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز