همشهری آنلاین: بیان آمارها بخشی از وظیفه‌ حقیقت‌گرایی اصحاب رسانه است

که بر عینت و حقیقت تاکید دارد که متاثر از اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری و همچنین روزنامه‌نگاری بحران و ریسک نیز هست و تعادل میان ارزش‌های مختلف خبری را تنظیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ هادی خانیکی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در سمینار رسانه و آسیب‌های اجتماعی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه آمارها شدت و میزان آسیب‌های اجتماعی را در رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات نشان می‌دهند، درباره‌ چگونگی انعکاس‌ آمارها در رسانه‌ها اظهار کرد: در حوزه‌ تئوریک مساله‌ انعکاس اخبار حوادث و رویدادها به طور عام و هم‌چنین بیان آماری آن‌ها به طور خاص باید در حوزه اخلاق رسانه‌ای دیده شود.

وی که درباره باید و نبایدهای آماری روزنامه‌نگاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گفت، افزود: این آمارها همچنین در حوزه‌ روزنامه‌نگاری ریسک و بحران نیز باید مورد توجه قرار گیرند که البته این دو حوزه امروز بیشتر در حوزه‌ی مسائل طبیعی مانند سیل و زلزله مطرح هستند و کمتر به حوزه‌ اجتماعی وارد می‌شوند.

او ادامه داد: در حوزه‌ اخلاق رسانه‌یی، باید و نبایدهایی که درباره‌ انعکاس آماری از یک باید و نباید صرف اخلاقی نشات نمی‌گیرد زمانی که دو ضرورت روزنامه‌نگاری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند نمی‌تواند پاسخی داشته باشد.

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: گاهی چراهایی پیش روی اهالی رسانه قرار می‌گیرد که چطور میان داوری‌های ارزشی درباره‌ محتوا و مضمون اطلاعات با اصول حرفه‌یی نهادی که در آن کار می‌کنند هماهنگی برقرار کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه در مفهوم اخلاق در دو حوزه‌ ذاتی و فلسفی باید تفاوت قائل شد خاطرنشان کرد: مساله‌ اخلاق حرفه‌یی این نیست که چه مطلبی درست یا خطا است بلکه مساله این است که مطالب درست باید چطور منعکس شود زیرا انعکاس خبر است که در برابر تقاضاهای متفاوت و مخاطبانی که هماهنگی میان آن‌ها نیست قرار می‌گیرد آمارها نیز مصداق همین امر هستند.

او با بیان اینکه براساس تحقیقات، در سال‌های اخیر توجه به اخبار حوادث سهم بالایی در میان مردم ایران داشته است گفت: اغلب مخاطبان برای بالا بردن ضریب آگاهی و هشیاری خود و در نتیجه آسیب کمتر به اخبار حوادث توجه فراوانی دارند. 

کد خبر 76452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز